به گزارش اکوایران، قیمت نفت به دنبال پیش‌بینی‌ها از بیشتر شدن کسری عرضه در سه ماهه آخر 2023 و با وجود خوش‌بینی‌ها از بهبود تقاضا در چین،‌ روز دوشنبه (27 شهریور) و برای سومین هفته متوالی با افزایش همراه شد.

به نوشته رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت با افزایش 0.8 درصدی به 94 دلار و 64 سنت به ازای هر بشکه رسید و قیمت آینده نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایش 0.9 درصدی به 91 دلار و 55 سنت افزایش یافت.

به گفته کارشناسان، سیاست چین در جهت بهبود اقتصاد این کشور، اطلاعات منتشرشده درباره اقتصاد مقاوم آمریکا و ادامه کاهش تولید توسط «اوپک پلاس»، باعث شده قیمت طلا روندی صعودی داشته باشد.

معامله‌گران نیز طی این هفته تصمیمات و اظهارنظرهای بانک‌های مرکزی بویژه بانک مرکزی آمریکا و اطلاعات اقتصادی مهم چین را زیر نظر خواهند داشت. ‌

قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت برای سومین هفته متوالی افزایش یافت و به بالاترین سطح خود از نوامبر 2022 رسید. نفت همچنین در مسیر بزرگترین افزایش سه‌ماهه قیمت از زمان حمله روسیه به اوکراین قرار دارد.

کاهش عرضه عربستان سعودی و روسیه می‌تواند بازار نفت را به سوی کسری روزانه دو میلیون بشکه‌ای در سه ماهه آخر سال جاری میلادی سوق دهد. این اتفاق همچنین ممکن است میزان ذخایر نفت را با کاهش روبه‌رو کند و شرایط برای افزایش بیشتر قیمت طلای سیاه در سال 2024 فراهم شود.

عربستان سعودی و روسیه در قالب توافق اوپک پلاس،‌ کاهش عرضه نفت خود را تا پایان سال 2024 تمدید کردند. از سوی دیگر،‌ پالایشگاه‌های چین به دنبال سود بالای ناشی از صادرات، تولید خود را افزایش داده‌اند.

کارشناسان معتقدند شرایط موجود، باقی ماندن قیمت نفت در کانال 90 دلار به ازای هر بشکه را تسهیل کرده و اکنون نگاه‌ها به سوی میزان تقاضای دو اقتصاد برتر جهان است. گزارش‌ها نشان می‌دهد همانطور که «آژانس بین‌المللی انرژی» و «سازمان کشورهای صادرکننده نفت» (اوپک) پیش‌بینی کرده بودند، میزان تقاضای نفت در سطح جهان در مسیر عبور از دو میلیون و 100 هزار بشکه در هرروز قرار دارد.