به گزارش اکوایران، قیمت‌های نفت روز جمعه در میانه کاهش فشارهای تورمی در ایالات متحده افزایش یافت، با اینحال نفت خام برنت همچنان در مسیر ثبت هفته‌ای کاهشی قرار دارد.

براساس گزارشی از رویترز، معاملات آتی نفت برنت تا ساعت 17:20 دقیقه به وقت تهران با 49 سنت افزایش به 85.89 دلار در هر بشکه رسید و وست تگزاس اینترمدیت نیز با 69 سنت افزایش 83.31 دلار معامله شد. هر دوی این معیارها در دو جلسه معاملاتی قبلی با افزایش مواجه شدند.

با اینحال، معاملات برنت به دنبال 4 هفته پیامی افزایشی، در مسیر ثبت یک درصد کاهش هفتگی قرار دارد. معاملات وست تگزاس اما تاحد زیادی در این هفته ثابت بوده است.

انتشار داده‌های مبنی بر کاهش شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا در ماه ژوئن اعتماد مصرف کنندگان را تقویت کرد و انتظارات مبنی بر کاهش زودهنگام نرخ بهره فدرال رزرو را افزایش داد.

کاهش نرخ‌های بهره می‌تواند رشد اقتصادی را ارتقا داده و مصرف سوخت را افزایش دهد.

با اینحال بازار همچنان در انتظار نشانه‌های روشن تری از اقدام است. درحالی که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو روند روبه بهبود اخیر در تورم را در جلسه با اعضای کنگره آمریکا تایید کرد به قانونگذاران گفت که قبل از شروع کاهش نرخ بهره معیار به داده‌های بیشتری نیاز دارد.

به گفته یک تحلیلگر بازار، کاهش تورم آمریکا می‌تواند سبب شود فدرال رزرو نرخ بهره معیار را زودتر کاهش دهد، با اینحال، مجموعه‌ای از داده‌های نزولی اقتصادی نشان دهنده تضعیف آشکار اقتصاد آمریکاست.

نشانه‌هایی از تقاضای قوی سوخت تابستانی نیز از قیمت‌ها حمایت می‌کند.

تفاضای بنزین آمریکا در هفته منتهی به 5 جولای 9.4 میلیون بشکه در روز بوده است، که بیشترین میزان از سال 2019 محسوب می‌شود. تقاضای سوخت هواپیما نیز براساس میانگین 4 هفته‌ای در بالاترین حد خود از ژانویه 2020 بوده است.

از منظر یک تحلیلگر بازار نفت در LSEG، بازار همچنان محدود به رنج خواهد بود، بطوری که تحت تاثیر نیروهای مخالف بهبود تقاضای انتظاری سوخت در تابستان و انتظارات از ضعیف شدن اقتصاد آمریکا قرار خواهد داشت.

تقاضای قوی برای سوخت، پالایشگاه‌های آمریکایی را تشویق کرد تا فعالیت خود را افزایش دهند و از ذخایر نفت خام استخراج کنند. داده‌های دولتی نشان می‌دهد که ورودی خالص نفت خام پالایشگاه‌های سواحل خلیج ایالات متحده هفته گذشته برای اولین بار از ژانویه 2019 به بیش از 9.4 میلیون بشکه در روز افزایش یافت.

اما نشانه‌های ضعیف‌تر تقاضا از سوی چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان، می‌تواند با چشم‌انداز ایالات متحده مقابله کند و بر قیمت‌ها تاثیر بگذارد.