به گزارش اکوایران، قیمت‌های نفت روز جمعه با افزایش مواجه شد، با اینحال در مسیر ثبت چهارمین هفته کاهشی خود قرار دارد چراکه نشانه‌های ناامیدکننده از رشد تقاضای سوخت بر نگرانی‌ها از اختلال در عرضه به دنبال بالاگرفتن تنش‌ها در خاورمیانه غلبه می‌کند.

براساس گزارشی از رویترز، معاملات آتی نفت برنت تا ساعت 2:08 دقیقه به وقت تهران با 46 سنت افزایش به 79.98 دلار در هر بشکه رسید، درحالی که شاخص وست تگزاس اینترمدیت با 51 سنت افزایش 76.82 دلار معامله شد.

هردوی معیارهای نفت در طول 4 هفته گذشته با 7 درصد کاهش مواجه بوده است که طولانی‌ترین دوره کاهش هفتگی در سال جاری‌ست.

داده‌های اقتصادی ناامیدکننده از چین و نظرسنجی که فعالیت تولیدی ضعیف‌تر در آسیا، اروپا و آمریکا را نشان می‌داد، ریسک بهبود ضعیف اقتصادی را افزایش می‌دهد که روی مصرف نفت اثرگذار خواهد بود.

کاهش فعالیت تولیدی در چین نیز قیمت‌ها را مهار می‌کند، و پس از اینکه داده‌های ژوئن نشان داد که واردات و فعالیت پالایشگاهی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است بر نگرانی‌ها از رشد تقاضا افزوده شد.

طبق داده‌های شرکت تحقیقاتی  LSEG Oil Research، واردات نفت خام آسیا در ماه جولای به کمترین میزان خود در طول دوسال گذشته رسید، که ناشی از تقاضای ضعیف از سوی چین و هند بوده است.

در همین زمان، +OPEC نیز در جلسه روز پنج شنبه خود تغییری در سیاست تولیدی خود اعمال نکرد، از جمله برنامه‌اش برای لغو تدریجی کاهش‌ها در تولید از ماه اکتبر، که می‌تواند عرضه را افزایش دهد.

سرمایه گذاران نفت همچنین تحولات خاورمیانه را به دقت دنبال می‌کنند، چراکه کشته شدن یکی از رهبران ارشد گروه حماس در ایران نگرانی‌ها ازگسترش جنگ در منطقه را برانگیخته است که می‌تواند در عرضه نفت اختلال ایجاد کند.

به گفته تحلیلگران ANZ، افزایش تنش‌های ژئوپلتیک در افزایش صرف ریسک برای قراردادهای اختیار خرید منعکس شده است، چراکه معامله گران معتقدند که قیمت‌ها افزایش خواهد یافت. نوسانات ضمنی سه ماهه نفت از 22.6 درصد در اواسط ماه جولای به 26.6 درصد رسیده است.