به گزارش اکوایران، با کاهش نگرانی‌ها از وقوع رکود در آمریکا و تنش‌های ژئوپلتیک در خاورمیانه قیمت‌های جهانی نفت روز دوشنبه برای پنجمین جلسه متوالی افزایش یافت، بطوری رشد 3 درصدی در هفته گذشته ادامه پیدا کرد.

براساس گزارشی از رویترز، معاملات آتی نفت برنت تا ساعت 13:50 دقیقه به وقت تهران با 73 سنت (0.9 درصد) افزایش به 80.39 دلار در هر بشکه رسید، درحالی که وست تگزاس اینترمدیت با 88 سنت (1.2 درصد) افزایش به 77.72 دلار در هر بشکه رسید.

به گفته تونی سیکامور، تحلیلگر بازارها در IG Group، داده‌های بهتر از انتظار هفته گذشته آمریکا هراس‌ها از وقوع رکود در این کشور را کاهش داد. از سوی دیگر، نگرانی بسیاری درباره انتقام ایران برای ترور رهبران مهم حماس و حزب الله در بازار وجود دارد.

ایران و حزب الله قول داده‌اند که ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس و فواد شکر، فرمانده نظامی حزب الله را تلافی کنند.

به گفته وارن پترسون از تحلیلگران ING، بازار همچنان در انتظار پاسخ ایران است.

شاخص برنت هفته گذشته 3.7 درصد و وست تگزاس 4.5 درصد رشد کردند، که تحت تاثیر داده‌های اقتصادی و افزایش امیدها از کاهش نرخ بهره آمریکا اتفاق بود.

سه مقام بانک مرکزی آمریکا هفته گذشته اعلام کردند که بنظر می‌رسد تورم به اندازه کافی کاهش یافته است که فدرال رزرو از ماه آینده کاهش نرخ بهره را آغاز کند.

قیمت‌های مصرف کننده چین نیز رشدی سریع‌تر از انتظارات داشتند، و مطالبات بیکاری آمریکا هفته گذشته بیش از آنچه انتظار میرفت کاهش یافت.