به گزارش اکوایران، کاهش شدید قیمت نفت موجب شد که درآمدهای روسیه از فروش نفت خام به پایین‌ترین سطح از فوریه برسد و چالش‌هایی که مسکو با افت بازار جهانی مواجه است را برجسته کند.

به نوشته بلومبرگ، افت قیمت‌ نفت اورال به عنوان نفت شاخص روسیه، آن را به سمت مرز 60 دلار در هر بشکه که گروه هفت برای مجازات کرملین به دلیل حمله به اوکراین تعیین کرده بود، بازگرداند. داده‌های آرگوس مدیا نشان داد که این نوع نفت از بنادر بالتیک روسیه به طور میانگین با قیمت ۶۰.۱۲ دلار در روز جمعه معامله شد.

میانگین چهار هفته‌ای حجم نفت خام روسیه به 3/13 میلیون بشکه در روز کاهش یافت که 30 هزار بشکه کمتر از دوره قبلی است. جریان‌های هفتگی که بسیار نوسان‌پذیرتر هستند، در جهت مخالف حرکت کرده و حدود 40 هزار بشکه در روز افزایش یافتند.

کاهش قیمت‌های جهانی چندین کشور عضو اوپک پلاس از جمله روسیه را بر آن داشت تا کاهش محدودیت‌های تولید که قرار بود از اکتبر شروع شود را تا دسامبر به تعویق بیندازند. این تأخیر به این معنی است که مسکو در واقع باید در اکتبر و نوامبر تولید خود را کاهش دهد تا به جبران تولید بالاتر از هدف اوپک پلاس در اوایل سال جاری بپردازد.

ارزش ناخالص صادرات نفت خام روسیه در هفت روز منتهی به 8 سپتامبر (18 شهریور) به 1/44 میلیارد دلار رسید که نسبت به دوره منتهی به 1 سپتامبر به ارزش 1/52 میلیارد دلار، با کاهش همراه شده است.

ارزش صادرات از بنادر بالتیک به طور هفتگی حدود 6.30 دلار در هر بشکه کاهش یافت، در حالیکه محموله‌های دریای سیاه حدود 5.90 دلار کاهش داشت. قیمت‌های خط لوله نفت سیبری شرقی–اقیانوس آرام کمتر تحت تأثیر قرار گرفتند و حدود 2/70 دلار کاهش داشتند. قیمت‌های نفت تحویلی روسیه به هند نیز کاهش یافت و حدود 5/90 دلار در هر بشکه کمتر شد.

میانگین چهار هفته‌ای درآمد نفتی روسیه حدود 1/51 میلیارد دلار بود که پایین‌ترین سطح آن از فوریه محسوب می‌شود. اوج میانگین چهار هفته‌ای با 2/17 میلیارد دلار در هفته، در دوره منتهی به 19 ژوئن 2022 به دست آمد.

در طول چهار هفته نخست پس از اعمال سقف قیمتی گروه هفت بر صادرات نفت خام روسیه در اوایل دسامبر 2022، ارزش صادرات دریایی نفت روسیه به 930 میلیون دلار در هفته رسید و سپس بهبود یافت.