به گزارش اکوایران، براساس پیش‌بینی آژانس بین المللی انرژی (IEA)، جهان به سمت عصر قیمت‌های ارزان‌تر انرژی حرکت می‌کند چراکه تغییر به سمت استفاده از برق منجر به مازاد تولید نفت و گاز خواهد شد.

IEA در گزارش سالانه بلندمدت خود پیش‌بینی کرد که رشد تقاضای جهانی برای همه انواع سوخت‌های فسیلی در این دهه متوقف خواهد شد، و در این میان افزایش شدید در مصرف برق، که چین جلودار آن است سرعت خواهد گرفت.

فاتیح بیرول، مدیر اجرایی این آژانس در مصاحبه‌ای اعلام کرد که جهان درحال ورود به بازار انرژی جدیدی در نیمه دوم این دهه است، چراکه تعادل‌های بنیادین بازار برای نفت و گاز درحال کاهش هستند. به گفته او، حتی در صورتی که درگیری‌های ژئوپلتیک بزرگ رخ دهد، وارد دوره‌ای خواهیم شد که قیمت‌ها شاهد فشارهای کاهش قیمتی شدیدی هستند.

این مساله نشان دهنده یک نقطه عطف نسبت به سال‌های ابتدایی این دهه است که افزایش هزینه‌های انرژی به دنبال حمله روسیه به اوکراین در 2022 به موج تورمی شدیدی منجر شد. قیمت‌ها اکنون نشانه‌هایی از کاهش را نشان می‌دهند، بطوری که باوجود وقوع درگیری ها در خاورمیانه 20 درصد نسبت به بالاترین سطح خود در سال جاری کاهش یافته و به 75 دلار در هر بشکه رسیده است.

براساس پیش بینی IEA، استفاده از انرژی برق، که در طول دهه گذشته با سرعتی دوبرابر تقاضای کل انرژی افزایش یافته است در طول 10 سال آینده شش برابر افزایش خواهد یافت. و خودروهای برقی تا سال 2030 نیمی از فروش خودروهای جهانی را تشکیل می‌دهند، درحالی که این نسبت اکنون 20 درصد است.

به گفته بیرول، در تاریخ انرژی ما شاهد عصر زغال سنگ و عصر نفت بوده‌ایم و حالا درحال به سرعت درحال حرکت به سمت عصر برق هستیم.

چشم انداز کاهش تقاضا و افزایش عرضه نفت و گاز

به گفته این آژانس تقاضا برای نفت و گاز به کمترین میزان خود خواهد رسید. این درحالی است که عرضه نفت به دلیل افزایش تولید از سوی آمریکا، برزیل، کانادا و گویان درحال افزایش است و موجی از پروژه‌های گاز طبیعی مایع نیز درحال ظهور هستند.

براساس این گزارش، تا سال 2023، حدود 270 میلیارد متر مکعب ظرفیت جدید گاز طبیعی مایع به تولید جهانی اضافه خواهد شد. و حتی برخی تکنولوژی‌های انرژی پاک، چون انرژی خورشیدی نیز با مازاد عرضه روبرو خواهند بود.

به گفته IEA، در صورتی که OPEC و متحدانش تولید را محدود کنند، قیمت‌های نفت خام می‌تواند بین 75 تا 80 دلار بماند.

+OPEC، به رهبری عربستان سعودی درحال حاضر حدود 6 میلیون بشکه در روز ظرفیت مازاد خود را ذخیره می‌کند که IEA پیش بینی می‌کند تا سال 2030 به 8 میلیون بشکه در روز برسد.

نظر متفاوت بزرگان نفتی

با اینحال، سایرین در صنعت نفت تا این اندازه نسبت به اینکه سوخت‌های فسیلی با چنین غروب قریب الوقوعی روبرو هستند قانع نشده‌اند.

برخی از شرکت‌های بزرگ نفتی پس از یک چرخش کوتاه به سمت انرژی های تجدیدپذیر دوباره به تجارت سنتی خود باز گشته‌اند؛ شرکت بریتیش پترولیوم (BP) طبق گزارش‌ها اهداف کاهش تولید نفت و گاز خود تا سال 2030 را لغو کرد. گروه گلدمن ساکس نیز پیش بینی می‌کند که تقاضای نفت تا سال 2034 همچنان به افزایش خود ادامه می‌دهد.

و درحالی که پیش بینی های IEA برای کاهش تقاضای نفت در سال جاری تاحد زیادی موجه بنظر می‌رسد، برخی از پیش بینی‌های گذشته آن دقیق نبوده‌اند؛ چون انتظار آن برای کاهش عرضه در یک دهه قبل، یا پیش بینی اینکه تولید روسیه پس از حمله به اوکراین سقوط خواهد کرد.

هشدار آژانس نسبت به تبعات گرم شدن زمین و تغییرات آب‌وهوایی

براساس گزارش IEA، در صورتی که بیش از نیمی از انرژی برق جهان از منابع با انتشار کم دی اکسید کربن تولید شود، پیشرفت به سمت محدود کردن تغییرات آب‌وهوایی صورت خواهد گرفت. و انتشار جهانی دی اکسید کربن به زودی شروع به کاهش خواهد کرد.

با اینحال این آژانس هشدار می‌دهد که جهان هنوز در مسیر رسیدن به اهداف جهانی زیست محیطی نیست. تا پایان این قرن دما تا 2.4 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح پیش از صنعتی شدن افزایش پیدا می‌کند، که بسیار بالاتر از سطح 1.5 درجه سانتیگراد پیش بینی شده در توافقنامه پاریس است.

دمای هوا امسال رکوردزنی کرده است، و شرایط آب‌وهوایی نامساعد، از موج‌های گرمایی کشنده در هند گرفته تا سیل‌های ویران کننده در آفریقا و اروپا نشانه‌هایی از آن هستند.

IEA هشدار می‌دهد که هزینه‌های عدم اقدام برای این شرایط هر روز بیشتر می‌شود چراکه دی اکسید کربن در جو انباشته شده و شرایط نامساعد آب‌وهوایی هزینه‌های پیش بینی ناپذیری را تحمیل خواهد کرد.