به گزارش اکوایران، نفت پس از کاهش 8 درصدی در هفته گذشته، امروز با افزایش مواجه شد، چراکه معامله‌گران تنش‌ها در خاورمیانه را دنبال می‌کنند که ریسک بالقوه‌ای برای عرضه نفت محسوب می‌شود، و چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان نیز کمک‌های خود به اقتصاد را افزایش داده است.

براساس گزارشی از بلومبرگ، شاخص برنت امروز به بالای 73 دلار در هر بشکه افزایش یافت، درحالی که شاخص وست تگزاس اینترمدیت به حدود 70 دلار رسید. روز شنبه، یک هواپیمای بدون سرنشین در نزدیکی اقامتگاه بنیامین نتانیاهو منفجر شد و روز بعد اسرائیل عملیات نظامی جدیدی را علیه مواضع حزب الله در لبنان انجام داد. اسرائیل همچنین متعهد شده است به حملات موشکی ایران پاسخ دهد.

در آسیا نیز چین نرخ‌های معیار وام خود را کاهش داده است، که بخشی از مجموعه اقدامات برنامه‌ریزی شده این کشور برای احیای اقتصاد است. مدیراجرایی ارشد شرکت آرامکوی عربستان سعودی، امین ناصر نیز اعلام کرد که درباره مصرف نفت خوش بین است.

نفت خام، ماه پرنوسانی را تجربه کرده است، بطوریکه معامله گران ریسک‌های عرضه نفت از خاورمیانه را در مقابل نشانه‌هایی از ضعف تقاضا در چین ارزیابی کردند. در همین زمان، آژانس بین المللی انرژی نیز اعلام کرد که افزایش عرضه جهانی نفت می‌تواند سال آینده به مازاد تولید منجر شود، چراکه +OPEC قرار است برخی ظرفیت‌های بسته شده خود از ماه دسامبر را به تدریج بازگرداند.

به گفته فاتح بیرول، رئیس آژانس بین المللی انرژی، اگر درگیری‌ها در خاورمیانه شدت نگیرد قیمت‌های نفت همچنان تحت فشار کاهشی خواهند بود چراکه ما درحال ورود به دوره‌ای از بازارهای با عرضه فراوان هستیم. او به عواملی از جمله رشد سریع تولید در قاره آمریکا اشاره کرد.

از سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو که متعهد شده است حملات موشکی ایران را جبران خواهد کرد، برای برنامه‌ریزی حمله به ایران با دستیاران ارشد خود جلسه برگزار می‌کند. جمعه گذشته نیز جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اشاره کرد که جزئیاتی درباره برنامه اسرائیل دارد ولی از افشای آنها خودداری کرد، این درحالی است که قبلا به احتمال عدم حمله اسرائیل به تاسیسات نفتی ایران اشاره کرده بود.

به گفته واندانا هری، بنیانگذار واحد تحقیقات انرژی واندا اینسایتز، بنظر می‌رسد که بازار احتمال حمله اسرائیل به ایران را حداقل پیش از انتخابات 5 نوامبر در آمریکا کاهش داده است.

درحالی که تنش‌ها در خاورمیانه همچنان بالاست، شاخص برنت به این نکته اشاره دارد که شرایط فیزیکی بازار محدودیت کمتری دارد. اسپرد سه ماهه شاخص برنت به 90 سنت در هر بشکه رسیده است درحالی که ماه گذشته 1.61 دلار بود، و بسیار پایین‌تر از سطح 2 دلاری است که سه ماه پیش از آن داشت.