به گزارش اکو ایران، بانک مرکزی در عملیات بین بانکی دو بازار را مدیریت می کند. در این بازار ها این نهاد در بانک ها نقدینگی تزریق کرده و سعی دارد تا کسری بانک ها را بهبود دهد. در ادامه نرخ بهره بین بانکی نیز در این بده بستان ها مدیریت می شود.

در همین رابطه داده های بانک مرکزی در خصوص پایان شهریور ماه نشان می دهد تزریق پول که در هفته گذشته 20 همت کاهش داشته همچنان در آن سطح باقی مانده است.

تزریق 80 همتی بانک مرکزی در بازار بین بانکی

در سه هفته پیش بانک مرکزی رکورد تزریق نقدینگی در بانک ها را شکست. به طور کلی بازار باز و بازار بین بانکی دو بازاری است که در آن بانک مرکزی نقدینگی نهادهای مالی را تنظیم می کند. در همین رابطه در  هفته اخیر 68 هزار و 170 میلیارد تومان پول از سوی بانک مرکزی تزریق شده و در بازار شبانه این رقم در سطح 11 هزار و 890 میلیارد تومان بوده است.

در مجموع پولی که این نهاد در بازارهای بین بانکی وارد کرده در حدود 80 هزار و 60 میلیارد تومان بوده است. در هفته قبل از آن نیز این رقم در سطح 82 همت بود. 

این در حالی است که در هفته منتهی به 14 شهریور ماه مجموع تزریق نقدینگی بانک مرکزی از مرز 100 هزار میلیارد تومان گذر کرده بود.

در کنار افت تزریق نقدینگی بانک مرکزی در بازار ها، نرخ سود موزون فعالیت بانک مرکزی در این معاملات اما روندی صعودی داشته و همچنان در مرز 21 درصد قرار داشته است. در همین رابطه بررسی های آماری بانک مرکزی در دو بازار نشان می دهد در این مدت نرخ سود موزون بانک مرکزی در این بازار ها درمرز 21.14 درصد ثبت شده است.

تزریق پول

مرتبه بالای نرخ سود موزون مداخله بانک مرکزی در بازارهای بین بانکی

تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز  با نرخ سود 21 درصد برای سومین هفته متوالی انجام شده است. تعیین کننده این نرخ همواره بانک مرکزی است . بانک ها باید با این نرخ اوراق فرض گیری شده از سوی بانک مرکزی را دو باره به یان نهاید عودت دهند.

در کنار این بازار در باز شبانه نیز نرخ سود تزریق پول در اعتبارات قاعده مند همواره در مرز 22 درصد قرار داشته و رقم این تزریق برای دومین هفته متوالی در کانال 10 هزار میلیارد تومان ثبت شده است.

موضوعی که در این بازه مورد توجه قرار می گیرد آن است که ضمن کاهش تزریق پول اما نرخ سود موزون مداخله بانک مرکزی در بانک ها همچنان در سطح بالایی قرار دارد. برخی این موضوع را علامتی از کاهش کسری نقدینگی در بانک ها نمی دانند. چرا که معتقدند هنوز تقاضای بانک ها در سطح بالایی قرار دارد.

شنیده های اکو ایران نیز در هفته های اخیر حاکی از آن است نهادهای مالی با کمبود اوراق در بازار ها مواجه شده و به همین علت هم درخواست آن ها از بانک مرکزی در بازارهای بین بانکی کم شده است. 

به صورت موازی به دلیل رشد کسری در بانک ها این نیاز در بانک ها در قالب اضافه برداشت ها نمود بیشتری داشته است. در همین رابطه شنیده های اکو ایران حاکی از رشد 15 درصدی اضافه برداشت ها در یک ماه اخیر بوده و این رقم را از 100 هزار میلیارد تومان به 115 هزار میلیارد تومان ارتقا داده است. اتفاقی که می تواند درنهایت منجر به تورم زایی بیشتر در کشور شود.

تزریق پول