به گزارش اکو ایران، بدهی دولت در آخرین برآورد مربوط به سال گذشته برابر با 116.2 هزار میلیارد تومان بوده است. اداره مدیریت ریسک، تدوین راهبردها و پایش پایداری بدهی های دولت در آخرین خبرنامه خود در پایگاه اطلاع رسانی وزارت اقتصاد و دارایی آماری را از بدهی های دولت در سال گذشته منتشر کرد.

در این پژوهش به طورکلی بدهی های دولت به دو دسته سیال و غیر سیال تقسیم بندی شده که در پایان 1400 تقریبا 33.5 درصد از کل بدهی های دولت را سهم سیال داشته است.

بدهی دولتی

بررسی روند بدهی های دولت در سال 1400

به طور کلی بدهی های سیال دولت به معنای آن دسته از بدهی هاییست که به صورت اوراق بهادار بوده و قابلیت معامله در بازار سرمایه را دارد. بدهی هایی که غیر از این دسته باشد را بدهی های غیر سیال می نامند.

به عبارت دیگر بدهی‌های سیال همان اوراقی است که فروش آن ها از سوی دولت همراه با بدهی‌هایی است که بر دوش دولت قرار داده می شود. البته به دلیل فروش دوباره در بازار سرمایه ماهیت سیال دارد.

در فصل اول سال گذشته، مجموع کل بدهی دولت برابر با 93 هزار و 100 میلیارد تومان بوده که در پایان زمستان 23 هزار و 200 میلیارد تومان به آن افزوده شد. 

در ابتدا سهم بدهی سیال دولت از کل معادل با 34.05 درصد و به مرور تغییرات به سمتی رفت که در پایان سال این نسبت به 33.5 درصد کاهش پیدا کرد.

آمارهای منتشر شده از سوی مدیریت بدهی های عمومی دولت نشان می دهد به طور کلی در پایان زمستان سال گذشته، شاخص غیر سیال برابر با 77 هزار و 300 میلیارد تومان بوده و در مقایسه با ابتدای سال تقریبا 16 هزار میلیارد تومان بیشتر شده است.

 این درحالی است که رشد بدهی ها از سمت اوراق تقریبا 7 هزار و 200 میلیارد تومان بوده است.

بدهی دولتی