به گزارش اکو ایران، روند تراکنش های الکترونیک در سامانه شاپرک در کشور صعودی شده است. این داده ها را بانک مرکزی به صورت ماهانه منتشر می کند و در ذیل آن نشان می دهد کل تراکنش های انجام شده در سامانه شاپرک به تفکیک بخش های مختلف چه تغییری داشته است؟

در همین رابطه در آخرین ماه تابستانی امسال کل تراکنش های شاپرک در کشور برابر با 720 هزار و 600 میلیارد تومان بوده و از ماه قبل خود 6.5 درصد بیشتر شده است. به طور کلی این شاخص در سه بخش محاسبه می شود. موبایل، اینترنت و پایانه فروش. آمارهای شهریور ماه نشان می دهد این شاخص در بخش اینترنت که در سال جاری روندی صعودی داشته در این ماه دوباره نزولی شده است.

تراکنش بانکی شاپرک

افت سهم تراکنش های اینترنتی شهریور ماه 

به طور کلی در داده های بانک مرکزی سه دسته مهم از وضعیت شاپرک مورد ارزیابی قرار می گیرد. در بخش موبایل تراکنش های سامانه شاپرک در کمترین سطح بوده و در شهریور ماه برابر با 156 میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

این رقم در شاخه پایانه فروش بالاترین سطح را داشته برابر با 616 هزار و 167 میلیارد تومان بوده و در بخش اینترنت معادل با 102 هزار و 870 میلیارد تومان ثبت شده است.

بنابراین علی القائده مشاهده می شود سهم پرداخت های الکترونیک از پایانه فروش هنوز بالاترین مرتبه را در مقایسه با دو بخش دیگر دارد. در همین رابطه این ماه سهم پایانه های فروش در سامانه شاپرک برابر با 85.51 درصد بوده و این سهم از ناحیه اینترنت معادل با 14.3 درصد رقم خورده است . در نهایت تنها 0.22 درصد از معاملات شهریور ماه شاپرک از سوی موبایل صورت گرفته است.

روند سه بخش اصلی سامانه شاپرک نشان می‌دهد در سال جاری در حالی که روند سهم پایانه فروش تا مرداد نزولی بوده و به مرز 85 درصد رسیده بود دوباره در انتهای تابستان خیز برداشته و تا مرز 85.5 درصد بالاآمد.

این در حالی است که در مقابل، سهم اینترنت از این سامانه در سال 1401 صعودی بوده و در مرداد ماه امسال به 14.8 درصد رسیده و رکورد دو سال گذشته را ثبت کرد. پس از ثبت این رکورد دوباره این روند نزولی شده و اکنون به 14.28 درصد رسیده است.

در بخش موبایل اما روند سهم پرداخت تراکنش ها مسیری سینوسی داشته و از مسیر خاصی پیروی نمی کند. در هر صورت آمارها نشان می دهد نوسان کل سهم موبایل ها در این بخش از حیث مبلغ تراکنش ها در سامانه شاپرک بین 0.2 تا 0.3 درصد بوده است.

درکنار این سه آمار در بانک مرکزی،  سهم خرید و پرداخت قبوض دو دسته اصلی تراکنش های الکترونیکی سامانه شاپرک بوده که در آخرین ماه امسال، مسیر قابل توجهی داشته است.

تراکنش بانکی شاپرک

رشد سهم قبوض از تراکنش های شاپرک

در شهریور ماه امسال، سهم خرید با کارت های الکترونیکی برابر با 709 هزار و 335 میلیارد تومان بوده که 98.4 درصد از کل تراکنش ها را شامل می شود. این در حالی است که 1.6 درصد تراکنش‌ها به پرداخت قبوض و خرید شارژ تعلق داشته است. 

ارزش این سهم معادل با 11 هزار و 265 میلیارد تومان را در آخرین ماه تابستانی امسال به ثبت رسیده است. بررسی روند سهم تراکنش ها نشان می دهد در سال جاری سهم خرید با کارت کاهشی بوده و در مقابل سهم پرداخت قبوض مسیری صعودی را طی کرده است.

 

تراکنش بانکی شاپرک