به گزارش اکوایران، تسهیلات بانکی مهر ماه اعلام شد.  دو شاخص مهمی که بانک مرکزی به صورت ماهانه تصویر می کند و نشان می دهد به نوعی درآمدزایی یا در سوی دیگر آن هزینه دهی بانک ها در هر ماه چه تغییری کرده است؟

آمارهای بانک مرکزی دراین شاخه اکنون تا مهر ماه 1401 منتشر شده است. براساس این داده ها، کل تسهیلات دهی بانک ها در کشور تا پایان اولین ماه پاییز برابر با 4 هزار و 714 هزار میلیارد تومان بوده و در مقابل 6 هزار و 426 هزار میلیارد تومان نیز ارزش کل سپرده های دریافتی بانک ها در این ماه بوده است. این رقم به تفکیک استان های کشور نشان می دهد نزدیک به 60 درصد تسهیلات کشور در استان تهران بوده است.

تسهیلات دهی

سهم بالای تهران در تسهیلات دهی و سپرده های بانکی 

از مجموع تسهیلات اعطایی بانک ها تا پایان مهر ماه امسال، تقریبا 2 هزار و 805 هزار میلیارد تومان سهم استان تهران بوده که برابر با 60 درصد از کل محاسبه می شود.

سهم بالای عملیات بانک ها در استان تهران اما تنها منوط به تسهیلات دهی نبوده است. در بخش سپرده ها نیز وضعیت متغیر های بانکی به همین شکل بوده است. 

طبق داده های بانک مرکزی در اولین ماه پاییز امسال، حجم سپرده های استان تهران برابر با 3 هزار و 413 هزار میلیارد تومان بوده که تقریبا 53 درصد از کل سپرده های کشور در این مقطع زمانی بوده است.

از این میزان تقریبا 310 هزار میلیارد تومانش ، سپرده های قانونی بوده که 47 درصد کل سپرده های قانونی کل کشور محسوب می شود. 

طبق اطلاع بانک مرکزی یکی از علل مهم  بالا بودن رقم تسهیلات وسپرده ها در استان تهران استقرار دفاتر بسیاری از شرکتها ومؤسسات تولیدی سایر استانها در استان تهران بوده وعمده فعالیتهای بانکی آنها ازطریق شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری استان مذکور انجام می شود.

کهگیلویه و بویر احمد؛ کمترین سطح عملیات بانکی در پایان مهر

در مابقی استان های کشور مشاهده می شود حجم تسهیلات دهی استان اصفهان برابر با 204 هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سایر استان های کشور رده دوم را پس از تهران داشته است. در مقابل استان کهگیلویه و بویر احمد کمترین سطح تسهیلات دهی را داشته که برابر با 18 هزار میلیارد تومان بوده است.

این اتفاق در بخش سپرده ها هم مسیری مشابه داشته است. به بیان دیگر حجم سپرده های بانکی در استان اصفهان، 333 هزار میلیارد تومان بوده که دومین رکورد پس از تهران محسوب می شود. آخرین رتبه دریافت سپرده های بانکی نیز به استان کهگیلویه و بویراحمد تعلق داشته که برابر با 17 هزار و 880 میلیارد تومان بوده است.

تسهیلات دهی