به گزارش اکوایران، رشد اقتصادی شش ماهه نخست ایران برابر با 3.3 درصد بوده و با حذف ارزش نفت این رشد معادل با 3.4 درصد به ثبت رسیده است.

مرکز آمار ایران وضعیت اقتصادی کشور در شش ماهه نخست امسال را منتشر کرده و تفکیک وضعیت اقتصادی در بخش های مختلف نشان از بالا و پایین سرعت تولید در این قسمت ها داشته است.

افت مداوم بخش کشاورزی در شش ماهه نخست 1401

طبق داده های مرکز آمار ایران، رشدتولید ناخالص داخلی کشور در شش ماه نخست امسال برابر با 3.3 درصد بوده و نسبت به سال قبل 2.3 واحد درصد کمتر شده است.

طبق بررسی های آماری، رشد اقتصادی ایران در بخش کشارورزی برابر با منفی 2.2 درصدبوده و سرعت افت آن از فصل بهار بیشتر شده است.

با این حال در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال گذشته مشاهده می شود ، 2.3 واحد درصد از افت تولید ایران در این بخش کم شده است. یعنی در سال گذشته افت تولید دربخش کشاورزی تقریبا دو برابر رقم فعلی بوده است.

داده های این مرکز رشد تولید را در دو بخش دیگر به صورت کلی بیان کرده و طی آن مشاهده می شود، سرعت افزایش تولید در بخش صنایع و معادن هم ارز با فصل اول بوده و تغییری نداشته است. این رقم برابر با 5 درصد رقم خورده است. در گروه خدمات هم رشد اقتصادی ایران برابر با 2.6 درصد بوده و در مقایسه با سال قبل کمتر شده است.

در نهایت مشاهدات آماری از وضعیت تولید ایران در شش ماه نخست امسال نشان می دهد سرعت رشد اقتصاد کشور در مقایسه با سال قبل کمتر شده است.

تحلیل وضعیت تابستانی اقتصاد کشور در 1401

بررسی های آماری از وضعیت اقتصادی کشور در سه ماهه دوم امسال نشان می دهد گروه کشاورزی افتی 3 درصدی را در تابستان امسال ثبت کرده است. یعنی تولیدات کشاورزی ایران در سه ماه دوم امسال نسبت به تابستان سال قبل به قیمت های ثابت 3 درصد کمتر شده است.

گروه صنایع و معادن نیز در این بازه رشدی 5 درصدی داشته و در نهایت گروه خدمات درکشور رشد تولیدی برابر با 1.4 درصد را به ثبت رسانده است. در نهایت رشد اقتصادی سه ماه دوم امسال در بخش کل برابر با 2.5 درصد بوده و تقریبا 1.9 واحد درصد از سال قبل پایین تر بوده است. این رشد در بخش بدون نفت کمتر بوده و برابر با 2.1 درصد به ثبت رسیده است.

رشد اقتصادی