به گزارش اکوایران، روند متغیرهای کلان اقتصادی در کشور مسیری نامتقارن داشته است. در آمارهای بانک مرکزی از شاخص های کلان اقتصادی مشاهده می شود سرعت رشد ماهانه پایه پولی کم شده و در مقابل بر سرعت نقدینگی افزوده شده است.

این دو متغیر به نوعی مهم ترین شاخص های کلان اقتصادی قلمداد می شوند که بررسی روند آن ها از مهم ترین وظایف اقتصاددانان در تعیین مسیر تورمی در کشور است.

افت سرعت رشد پایه پولی در آبان 1401

پس از آن که در مهرماه رشد ماهانه پایه پولی به سطح بالایی رسید در ماه بعد یعنی نیمه پاییز از سرعت رشد آن کاسته شد. براساس داده های آماری بانک مرکزی در این مقطع حجم پایه پولی با 2 درصد رشد ماهانه به 727 هزار و 600 میلیارد تومان رسیده و نزدیک به 14 هزار و 670 میلیارد تومان به میزان آن افزوده شد.

مقایسه نقطه ای پایه پولی نیز نشان می دهد در دوازده ماه منتهی به آبان 1401 نزدیک به 197 هزار و 500 میلیارد تومان به پایه پولی افزوده شده که تقریبا معادل با 34.6 درصد بوده است.

روند ماهانه رشد پایه پولی نشان می دهد این رشد نسبت به ماه قبل درحدود 1.2 واحد درصد کمتر شده و در مقایسه نقطه ای نیز این رشد تقریبا ثابت مانده و تغییری را ثبت نکرده است.

دومین شاخصی که بانک مرکزی خبر از تغییرات آن داده نقدینگی است. این شاخص هم در صورتی که همسو بارشد اقتصادی کشور نباشد می تواند منجر به افزایش تورم در کشور شود.

نقدینگی

رشد ماهانه نقدینگی صعودی شد

در دومین ماه پاییزی کشور، نقدینگی ایران رشد ماهانه ای برابر با 2.3 درصد داشته و به 5 هزار و 807 هزار میلیارد تومان رسید. این رشد به لحاظ ارزش برابر با 129 هزار و 870 میلیارد تومان بوده است.

در کنار این مقایسه ماهانه، می توان هر شاخص را به صورت سالانه نیز مورد ارزیابی قرار داد. طبق داده‌های بانک مرکزی در دوازده ماه منتهی به آبان ماه، هزار و 580 هزار میلیارد تومان به نقدینگی افزوده شده و این رقم را در این مدت 34.5 درصد رشد داده است. 

بررسی ها نشان می دهد وضعیت نقدینگی در بعد ماهانه و سالانه مسیری صعودی را داشته است.. با این حال بانک مرکزی اعلام کرده که بخشی از رشد نقدینگی در آبان ماه سال 1400 (معادل 2.4 واحد درصد از رشد هشت ماهه و 2.7 واحد درصد از رشد دوازده ماهه) مربوط به اضافه شدن اطلاعات خلاصه دفتر کل دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مهراقتصاد به اطلاعات خلاصه دفتر کل دارایی‌ها و بدهی‌های بانک سپه (بواسطه ادغام) بوده است.

رفتار دو متغیر مهم پایه پولی در این مدت نشان داد که ضریب فزاینده نقدینگی باوجود مسیر متعارض در شاخص های اقتصادی مسیری ثابت را سپری کرده و در سطح 7.98 ثابت مانده است.

نقدینگی