به گزارش اکو ایران ، روند چک های برگشتی در کشور مسیر نزولی خود را ادامه داد و در دی ماه امسال در کف 2 ساله قرا رگرفته است.

روند چک ها در کشور به صورت ماهانه از سوی بانک مرکزی منتشر شده و در هر مقطع میزان برگشت و وصول چک ها در کشور ارزیابی می شود. پیش از این رکورد کمترین چک برگشتی در آذر ماه ثبت شده بود.

چک

برگشت 6.8 درصد تعداد چک های کشور

طبق داده های بانک مرکزی در دی ماه امسال، 6 میلیون و 596 هزار فقره چک های مبادله ای بوده در کشور مبادله شده که از این میزان حدودا 45 هزار و 300 فقره آن برگشت خورده است. به عبارت دیگر در این مدت تقریبا سهم برگشتی ها از کل تعداد چک ها برابر با 6.8 درصد بوده است. روند نسبت چک های برگشتی در کشور نشان می دهد این کمترین نسبت این شاخص از حیث تعداد در بازه دوسال اخیر بوده است.

ماه پیش این نسبت برابر با 6.9 درصد بوده و اکنون 0.1 واحد درصد کمتر شده است. این نسبت مهم اما از جهت «مقدار» حدودا 1.6 واحد درصد بیشتر بوده است.

برگشت 8.5 درصد کل مبلغ چک ها در دی ماه

طبق داده های بانک مرکزی در دی ماه امسال ارزش کل چک های مبادله ای برابر با 421 هزار و 317 میلیارد تومان بوده که از میان آن حدودا 35 هزار و 905 میلیارد تومان، برگشت خورده است. به عبارتی سهم برگشتی ها از کل چک های مبادله ای در کشور برابر با 8.5 درصد بوده است. در مقابل هم سهم چک های وصولی در دی ماه برابر با 91.5 درصد بوده که معادل با کاهش سهم چک های برگشتی این شاخص در بالاترین سطح دو ساله قرار گرفته است.

همسو با ثبت رکورد کمترین نسبت در تعداد چک های برگشتی این شاخص در مبلغ نیز به کمترین سطح خود در حداقل دو سال گذشته رسیده است. برخی فراگیری سامانه صیاد به منظور افزایش امنیت معاملات در چک را عامل مهم در کاهش سهم برگشتی ها درکشور می دانند.

 

چک