به گزارش اکوایران، آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد میزان رشد بدهی شرکت‌های دولتی به سیستم بانکی طی مدت 10 سال اخیر بی‌سابقه بوده است. اوج گیری رشد بدهی شرکت‌های دولتی به طور قطع می‌تواند سوخت مورد نیاز برای رشد نقدینگی باشد که در نهایت به افزایش تورم سرایت کرده و در معیشت مردم نمود پیدا می‌کند.

تحولات پولی و بانکی آبان ماه امسال حاکی از این است بدهی دولت به بانک مرکزی نسبت به آبان ماه سال گذشته با رشد تقریبا 15 درصدی به سطح 233 همت رسیده است. از سوی دیگر بدهی دولت به بانک‌ها نیز طی دوره مورد اشاره با رشد 29.4 درصدی به 572 همت رسیده است. بررسی ارقام مطرح شده دلالت بر میزان بدهی ها دارد. به طور کلی به این علت خالص بدهی دولت به سیستم بانکی در این گزارش مورد بررسی قرار نگرفت، زیرا وقتی دولت از بانک مرکزی وام می‌گیرد یا به او اوراق قرضه می‌فروشد، مکلف است نزد بانک مرکزی سپرده ایجاد کند.

بدهی بانک

وضعیت بحرانی شرکت‌های دولتی

بررسی بدهی‌های دولت به سیستم بانک به تفکیک دو بخش دولت و شرکت‌ها و موسسات دولتی گویای وضعیت بحرانی شرکت‌های دولتی است.

میزان رشد بدهی شرکت‌ها و مؤسسات دولتی به سیستم بانکی در آبان ماه امسال در یک دهه اخیر بی‌سابقه بوده، به طوری که میزان رشد بدهی این شرکت‌ها و مؤسسات به بانک مرکزی و بانک‌ها به ترتیب معادل 59 و 113 درصد بوده که از سال 1391 تاکنون بی‌سابقه بوده است.

برخلاف وعده‌های داده شده در جهت مهار رشد نقدینگی و کاهش استقراض از بانک مرکزی، آمارها نشان می‌دهد میزان بدهی شرکت و مؤسسات دولتی به بانک مرکزی در آبان ماه امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته با رشد 59 درصدی به 59.7 همت رسیده و از سوی دیگر بدهی این شرکت‌ها به بانک‌ها نیز تا سطح 40.5 همت افزایش یافته است.

دولت بارها اعلام کرده که استقراض از سیستم بانکی را کاهش خواهد داد و همین‌طور هم شد، به طوری که سرعت رشد بدهی‌های دولت به سیستم بانکی در آبان ماه امسال کند شده است؛ اما نکته قابل توجه این است که رشد بدهی‌ شرکت‌های دولتی به سیستم بانکی در آبان ماه امسال به اوج خود رسیده است.

بدهی بانک

کیسه دوزی دولت برای شرکت‌های دولتی

عبدالناصر همتی، رئیس کل پیشین بانک مرکزی مرداد ماه امسال بود که عنوان کرد: «دولت با ادعای عدم اخذ تنخواه از بانک مرکزی و برای تامین کسری بودجه، دست در حساب شرکت‌های دولتی کرده و از سپرده‌های آن‌ها برداشت کرده است. بازی با آمار مشکلی را حل نمی‌کند و ظرف چند ماه مشخص می‌شود.»

آنچه که همتی به آن اشاره کرده را می‌توان به عینه در آمارهای پولی آبان ماه دید، به نظر می‌رسد دولت برای تامین کسری بودجه خود به شرکت‌های دولتی مراجعه کرده و از آنجا که عمده این شرکت‌ها از وضعیت مالی مطلوبی برخوردار نیستند برای تامین منابع مورد نیاز دولت به سیستم بانکی روی آورده‌اند که رشد 77.5 بدهی شرکت‌های دولتی به سیستم بانکی در آبانماه امسال گواه این موضوع است.

رشد بی‌سابقه بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی

اما بدهی شرکت‌های دولتی به سیستم بانکی به همین جا ختم نمی‌شود. آمارها روایتگر آن است که بانک‌ها نیز برای تامین منابع مورد نیاز خود دست به استقراض از بانک مرکزی زده‌اند؛ به طور قطع بخشی از منابع مورد بانک‌ها در جهت قرض‌دهی به شرکت‌های دولتی است.

میزان رشد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در آبان ماه‌ امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 59 درصد رسیده که این رقم  (سالانه منتهی به آبان ماه) طی 10 سال اخیر بی‌سابقه بوده است. میزان بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در آبان ماه امسال با رشد 59 درصدی نسبت به آبان ماه سال گذشته به حدود 226 همت رسیده است.

بدهی بانک