به گزارش اکوایران، میزان خسارت پرداختی شرکت‌های بیمه‌ای در 10 ماهه ابتدایی سال جاری بابت حوادث باربری و حوادث نفت و انرژی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 3 برابر شده است.

بر اساس گزارش عملکرد منتشره از سوی بیمه مرکزی، طی 10 ماهه نخست امسال بیش از 140 همت حق بیمه تولید شده که حدود 73 همت آن صرف خسارت بیمه‌گذاران شده است.

پرداخت بیمه 344 میلیاردی در بخش باربری

عملکرد شرکت‌های بیمه‌ای نشان می‌دهد طی 10 ماهه نخست امسال بیشترین رشد پرداخت خسارت مربوط به دو رشته «باربری» و «نفت و انرژی» بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از سه برابر شده است.

شرکت‌های بیمه‌ای طی 10 ماهه ابتدایی امسال معادل 344 میلیارد تومان خسارت به بیمه‌گذاران بخش باربری پرداخت کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 257 درصد افزایش داشته است.

بیمه باربری، شرکت بیمه‌گر را موظف می‌کند که چنانچه در جریان حمل کالا از مکانی به مکان دیگر (داخلی، وارداتی- صادراتی، ترانزیتی و...) کالا تلف یا دچار خسارت شود، زیان‌های وارده را جبران کند.

photo_2023-03-07_15-23-11

رشد قابل توجه بیمه حوادث نفت و انرژی در بازه 10 ماهه

از سوی دیگر میزان خسارت‌های پرداخت شده در حوادث نفت‌ و انرژی طی دوره مورد اشاره نیز 188 میلیارد تومان پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 209 درصد افزایش یافته است.

بیمه نفت‌ و انرژی برای پوشش خسارت‌های احتمالی حوادث در عملیات کشف، استخراج و توسعه منابع نفت و گاز (شامل چاه‌ها، تاسیسات، عملیات و دستگاه‌های حفاری)، پالایشگاه‌های نفت و گاز و توسعه آنها، تاسیسات پتروشیمی در حال بهره‌برداری، ساخت و نصب تاسیسات نفت، گاز و پتروشیمی، کارخانه‌های تولید روغن موتور، مخازن نفت و خطوط لوله در خشکی و دریا است که سرمایه‌گذاری‌های کلانی صرف آن شده است.

نکته قابل توجه در مورد بیمه نفت و انرژی این است که میزان حق بیمه دریافتی مراکز بیمه در این رشته در 10 ماهه امسال کاهش داشته و این روند کاهشی سال گذشته نیز برقرار بوده است؛ با توجه به اینکه حوادث مربوط به حوزه نفت و انرژی خسارت‌های هنگفتی را به بار می‌آورد و نفت و انرژی نیز تا حدودی انحصاری است و سهم 3 درصدی از صنعت بیمه را در اختیار دارد باید دید کاهش حق بیمه تولیدی در این رشته ناشی از بالا بودن هزینه‌ بیمه و عدم توانایی بیمه‌گذار است یا بیمه‌گر به علت خسارت‌های بالا از ارایه این نوع بیمه امتناع می‌کند.