به گزارش اکو ایران، در میانه زمستان سال گذشته مجموع حجم سپرده‌های بانکی در کل کشور 6 هزار و  878همت ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل خود 31.2درصد افزایش یافته است و این رقم پس از کسرسپرده‌های قانونی به 6هزار و 177همت رسیده است. در خصوص تسهیلات پرداختی در بهمن ماه نیز مشاهده می‌شود در مجموع  5 هزار و 149 همت تسهیلات در کل کشور پرداخت شده است. 

بانک مرکزی در هر ماه گزارشی  از وضعیت مانده سپرده‌ها و تسهیلات  بانک‌ها و موسسات اعتباری به تفکیک استان‌ ارائه می‌دهد. بررسی جزئیات این گزارش می‌تواند مقایسه‌ای از وضعیت تسهیلات پرداختی بانک‌ها در استان‌های کشور ارائه دهد.  

نرخ  83.4 درصدی تسهیلات به سپرده ها در بهمن ماه 1401

داده‌های بانک مرکزی در بهمن سال گذشته نشان می دهد که در این مقطع نسبت تسهیلات به سپرده ها (پس از کسرسپرده قانونی) درکل کشور به83.4درصد رسیده است  و نسبت به مدت مشابه سال قبل خود0.6 واحد درصد افزایش یافته است. 

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها نشان می‌دهد چه میزان از سپرده‌های جذب شده توسط بانک‌ها پس از کسر سپرده قانونی به صورت تسهیلات در اختیار مردم و مشتریان بانک ها قرارگرفته و به عبارت ساده‌تر بیانگر احتمال پرداخت وام در هر منطقه است.

بررسی این موضوع از این حیث حائز اهمیت است که به باور کارشناسان رشد این نرخ ممکن است اثرات تورمی داشته باشد. عملیات اصلی بانک‌ها دریافت سپرده و پرداخت تسهیلات است، از آنجا که تسهیلات به عنوان یک هزینه برای بانک ها به شمار می‌رود و از سوی دیگر سپرده‌های بانکی نیز به عنوان منبع درآمدی برای بانک‌ها شناخته می‌شود. درصورتی‌که این هزینه‌ها نسبت به درآمدها فزونی یابد، منجر به افزایش استقراض بانک‌ها شده. در ادامه افزایش استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی موجب می‌شود که بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی به عنوان یکی از منابع پایه پولی افزایش یافته و به تبع آن حجم نقدینگی نیز افزایش یابد که یکی از عوامل موثر برای رشد تورم است.

تسهیلات بانکی

خراسان شمالی در جایگاه اول پرداخت تسهیلات بانکی 

براساس محاسبات صورت گرفته، نسبت تسهیلات به سپرده‌ ها پس از کسر سپرده قانونی در هفت استان کشور در پایان بهمن ماه  1401 به بیش از 100 درصد رسیده است که به عبارتی می‌توان گفت احتمال پرداخت وام در استان‌های خراسان شمالی، ایلام، کهگیلویه وبویراحمد، چهارمحال‌و‌بختیاری، خراسان جنوبی، لرستان و زنجان  نسبت به سایر استان‌ها بیشتر بوده است، البته با ذکر این نکته که در بانک‌ها و موسسات اعتباری این استان‌ها بیش از میزان سپرده‌گذاری‌های صورت گرفته، وام پرداخت شده است.

 در این بررسی مشاهده می‌شود استان خراسان شمالی با نرخ تسهیلات به سپرده (پس ازکسر سپرده قانونی) 134درصدی در جایگاه اول از منظر احتمال پرداخت وام در کشور قرار دارد. در مقابل مناطق آزاد تجاری و استان البرز با  نسبت 52 درصدی در پایین ترین جایگاه پرداخت تسهیلات بانکی  قرار می‌گیرند.