به گزارش اکوایران، میزان تراکنش‌های بانکی در اولین ماه از سالجاری یک رکورد تامل‌برانگیز به ثبت رسانده است.

طبق آخرین آمارهایی که بانک مرکزی از تراکنش‌های بانکی (به تفکیک سه بخش اینترنت، موبایل و پایانه فروش) منتشر می‌کند، در فروردین ماه سالجاری حدود 3.7 میلیارد فقره تراکنش بانکی به ارزش 821 همت انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (از نظر ارزش) 51 درصد رشد داشته است.

مقایسه نرخ رشد تراکنش‌های بانکی کشور (از لحاظ ارزش تراکنش‌ها) با نرخ تورم نقطه‌ای در فروردین 10 سال اخیر نشان می‌دهد بجز سال‌های 1398 و 1399 که کشور درگیر شیوع ویروس کرونا بوده، به طور معمول نرخ تورم در سطح پایین‌تری از نرخ رشد تراکنش‌های بانکی قرار گرفته است.

اما این روند در سال 1402 به طور متفاوتی تغییر کرده و در فروردین ماه امسال در سطح بالاتری از نرخ رشد تراکنش‌های بانکی قرار گرفته است.

طبق آمارهای بانک مرکزی نرخ رشد تراکنش‌های بانکی در فروردین ماه به 51 درصد رسیده در حالیکه نرخ تورم در این ماه بیش از این مقدار است.

با توجه به اینکه بانک مرکزی نرخ تورم فرودین 1402 را اعلام نکرده، در این بررسی نرخ تورم اسفند 1401 لحاظ شده، این در حالی است که شنیده‌ها حکایت از این دارد که نرخ تورم در فروردین 1402 بیش از این مقدار است.

تراکنش

به طور قطعی نمی‌توان گفت رابطه مستقیمی بین رشد تراکنش‌های بانکی و نرخ تورم در ایران وجود دارد، اما این فرضیه را می‌توان مطرح کرد که افزایش تراکنش‌های بانکی می‌تواند باعث افزایش نرخ تورم در کشور شود.

برخی معتقدند افزایش تراکنش‌های بانکی ممکن است باعث افزایش پول در جریان شود؛ این افزایش پول در جریان ممکن است باعث افزایش تقاضا برای کالاها و خدمات شود که در نتیجه ممکن است باعث افزایش قیمت‌ها و در نهایت افزایش نرخ تورم شود. برخی نیز در مقابل تراکنش ها را معلول تورم می دانند. این موضوع البته به شرطی است که تراکنش ها نشانگر مصرف کالاهای نهایی باشند. این در حالی است که عده ای معتقدند سبد تراکنش ها به سبد کالاهای واسطه ای مرتبط بوده و نمی تواند عقب ماندگی رشد تراکنش ها علامتی از کاهش قدرت مصرف باشد.