به گزارش اکوایران، روند رشد نقدینگی در ایران مسیری نزولی را سپری کرده و در دومین ماه سال جاری تقریبا کمترین رشد ماهانه را در یک سال گذشته ثبت کرده است.

رشد 0.8 درصدی نقدینگی در بُعد ماهانه

در دومین ماه سال گذشته حجم نقدینگی در ایران حدودا 0.8 درصد رشد پیدا کرده و به 6 هزار و468 هزار میلیارد تومان رسید. این رقم به صورت مقداری برابر با 50 هزار و 682 میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

بررسی رشد ماهانه نقدینگی در کشور نشان می‌دهد پس از ثبت رشد منفی در فروردین ماه 1401 این کمترین افزایش ماهانه شاخص مهم اقتصادی کشور در یک سال اخیر بوده است. این در حالی است که در اسفند ماه (به سنت هر ساله  در پایان سال نقدینگی جهش موقتی دارد) این رقم برابر با 3.8 درصد ثبت شده بود.

به طور کلی رشد نقدینگی را عمده تحلیلگران اقتصادی از مهم ترین متغیرهای تورم ساز در کشور دانسته و معتقدند افزایش آن می تواند اثر فزاینده بر تورم بگذارد. به همین دلیل کاهش آن از نگاه سیاست‌گذار به معنای کنترل رشد تورم در ماه‌های آتی از این مسیر خواهد بود.

در همین خصوص داده های منتشر شده از سوی بانک مرکزی  نشان می‌دهد سرعت افزایش این شاخص در یک سال اخیر نیز افت معناداری پیدا کرده است.

نقدینگی

سرعت رشد نقدینگی کم شد

بررسی نقطه به نقطه آمار نشان دهنده آن است که هر شاحص در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال گذشته چه تغییری را تجربه کرده است. در همین رابطه در اردیبهشت ماه امسال حجم نقدینگی در اقتصاد ایران معادل با هزار و 525 هزار میلیارد تومان بزرگ‌تر شده است. این به معنای رشد 30.8 درصدی در این ماه بوده که حدودا 2.2 واحد درصد کمتر از رشد نقطه ای ثبت شده در فروردین ماه امسال بوده و در کمترین سطح خود در سه سال اخیر قرار گرفته است.

به عبارت دیگر در این مدت وضعیت سرعت افزایش شاخصی که به عقیده بسیاری ماهیت تورم سازی دارد در کشور پایین‌تر آمده است. موضوعی که برخی تحلیلگران را به آینده تورمی کشور امیدوار کرده است. 

آمارهای رشد نقدینگی در این ماه به طور کلی از اطلاعات آماری اعلام شده از سوی محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی استخراج شده است. طبق داده های آماری وی رشد نقدینگی در پایان سال جاری برابر با 25 درصد هدفگذاری شده تا به وسیله آن وضعیت تورمی در کشور مدیریت شود.

نقدینگی