به گزارش اکو ایران، موج استفاده از چک در مبادلات در کشور بیشتر شده است. داده هایی که بانک مرکزی در هر ماه از وضعیت چک ها منتشر میکند این بار حاکی از از رشد  19 درصدی این دسته از مبادلات در اردیبهشت ماه امسال و عبور سطح آن از مرز 7 میلیون فقره بوده است.

رشد 19 درصدی مبادلات چک در اردیبهشت ماه 1402

طبق داده های بانک مرکزی در دومین ماه بهاری امسال حدودا 7 میلیون و 679 هزار و 500 فقره چک در کشور مبادله شده است. این رقم در مقایسه با ماه قبل حدودا 19 درصد بیشتر شده است. در نخستین ماه سال جاری، کل مبادلات چک در کشور برابر با 6 میلیون و 448 هزار و100 فقره ثبت شده بود. 

بررسی تعداد چک های مبادله شده نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته نیز نشان می دهد در این مدت حدود 22 درصد به این رقم افزوده شده که نشان دهنده رشد همه جانبه استفاده از تعداد چک ها در مبادلات افراد در کشور بوده است.

چک

نرخ 7.8 درصدی چک برگشتی در اردیبهشت 1402

در میان کل چک های ثبت شده در اردیبهشت ماه امسال 7 میلیون و 79 هزار فقره وصول شده و مابقی برگشت خورده است. طبق این آمار نرخ چک های برگشتی در اردیبهشت ماه برابر با 7.8 درصد بوده که بالاترین سطح در بازه 8 ماهه به شمار می رود.

بررسی مبلغ چک ها نیز در این بازه زمانی نشان می دهد از میان 481 هزار و 382 میلیارد تومان چک مبادله شده در کشور حدودا 51 هزار و 340 میلیارد تومان آن در قسمت برگشتی ها به ثبت رسیده است. براین اساس، نسبت برگشتی ها از حیث مبلغ در این ماه به کل چک ها برابر با 10.7 درصد ثبت شده که در بازه هفت ماهه بیشترین بوده است.

با این که روند نسبت برگشتی ها به کل چک ها در اردیبهشت ماه امسال بالاتر آمده و رشد اندکی پیدا کرده اما همچنان این نسبت از اردیبهشت ماه سال گذشته پایین تر است.

بانک مرکزی ضمن اعلام آمارها در گزارش خود از وضعیت چک ها بیان کرد با تداوم روند جایگزین شدن چک‌های قدیمی با جدید، براساس اعلام قبلی، چک‌های قدیمی (چک های بدون نیاز به ثبت و تایید در سامانه صیاد) تا پایان شهریور ماه سال جاری با چک‌های جدید جایگزین می‌شوند و پس از این تاریخ، چک‌های قدیمی فقط در بانک‌های صادرکننده دسته چک، قابلیت نقدشدن را خواهد داشت. مشتریان شبکه بانکی نیز می‌توانند طی ماه‌های آتی به شعب بانک‌های خود مراجعه کرده و دسته چک قدیمی خود را با دسته چک‌ جدید تعویض کنند.

چک