به گزارش اکوایران، محمدرضا فرزین در اظهارات تازه خود بر تسهیل شدن اعطای تسهیلات و وام‌های خرد تاکید کرده و برای مثال، گفته مقررات بانک مرکزی در زمینه تسهیلات خرد، درخواست برای تنها یک ضامن از متقاضیان وام است.

رئیس کل بانک مرکزی در نمایشگاه و رویداد «تلاش با برکت»، با تاکید بر الزام بانک‌ها به اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری مطابق سهمیه تعیین‌شده برای هر یک از آن‌ها و همچنین تسهیلات اشتغال‌آفرینی گفت: تسهیل‌گری در دریافت وثایق بر اساس قانون از جمله اقدامات بانک مرکزی در حمایت از تسهیلات خرد و قرض‌الحسنه است. 

وی با بیان اینکه فعالیت‌های اقتصادی کوچک و تسهیلات خرد، می‌تواند بر معیشت و اقتصاد مردم اثر مثبت داشته باشد، گفت: افزایش سقف تسهیلات قرض الحسنه از 200 به 300 میلیون تومان و برای شرکت‌های کوچک از 500 به 700 میلیون تومان از دیگر اقدامات بانک مرکزی در این راستا است.

فرزین از ابلاغ مصوبه بانک مرکزی برای توسعه فعالیت‌های صندوق‌های قرض‌الحسنه در آینده نزدیک خبر داد و افزود: بانک مرکزی با همکاری با بیمه مرکزی، سبد اعتباری تسهیلات خرد را افزایش خواهد داد تا بدهکار تسهیلات خرد نیز به نحوی از پوشش بیمه‌ای نیز برخوردار شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی یکی از مسایل اصلی در زمینه تسهیلات خرد را مسئله ضمانت عنوان و تصریح کرد: برخی از مردم از فرآیند طولانی اعطای تسهیلات خرد و ضمانت‌ها ناراضی هستند. مقررات بانک مرکزی در زمینه تسهیلات خرد فقط یک ضامن است. از همکارانم در نظام بانکی می‌خواهم طبق قانون، این موضوع را رعایت کنند و از تسهیلات گیرندگان خرد، بیش از یک ضامن دریافت نشود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تصویب دستورالعمل جدید وجوه اداره شده شورای پول و اعتبار، گفت: وجوه اداره شده آن دسته از مبالغی است که در بانک سپرده‌گذاری مشده و مشتری نیز توسط سپرده‌گذار تعیین می شود. در دستورالعمل جدید ،‌ محدودیت سقفی تعیین شده حذف و بر اساس قرارداد با خود فرد تعیین می‌شود. با ابلاغ این آیین‌نامه، افراد خیّر می‌توانند پولشان را به بانک‌ها آورده و سپس با اخذ تضامین،  تسهیلات به افراد مورد نظر اعطا شود.

فرزین در ادامه سخنان خود، از اصلاح دستورالعمل تسهیلات کلان در راستای سوق دادن تامین مالی کلان به سایر روش‌های تامین مالی و استفاده از ظرفیت جدید ایجاد شده برای تسهیلات خرد خبر داد و افزود: علاوه بر این، کارشناسان بانک مرکزی بر روی موضوع توسعه فعالیت‌های لیزینگ در تامین مالی خرد در حال بررسی هستند که تا پایان امسال اجرایی خواهد شد.

فرزین با بیان اینکه «اعتبار، پول فردا است»، تصریح کرد: بانک‌ها کارشان اعطای اعتبار است و باید در ازای آن، تضمین و وثیقه لازم را دریافت کنند، بنابراین قصد داریم با توسعه اعتبارسنجی و تسهیل فرآیند مجوز دادن به موسسات تضمین، فعالیتشان را گسترش دهیم.