به گزارش اکوایران، تا پایان دومین ماه بهاری امسال، حدودا 515 هزار و 100 میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک ها به بخش های مختلف اعطا شده است. آمار بانک مرکزی نشان می دهد در این میان حدود 13 درصد از تسهیلات کشور در سمت مصرف کننده نهایی و خانوارها بوده است.

تسهیلات بانکی

سهم 13 درصدی خانوارها از تسهیلات کل 

در دومین ماه بهاری امسال، حدودا 66 هزار و 556 میلیارد تومان تسهیلات بانکی در بخش مصرف کننده نهایی اعطا شده است. به طور کلی در هر ماه به تازگی بانک مرکزی آماری را منتشر می کند که طی آن مشاهده می شود هر بخش چه سهمی از دریافت تسیلات بانکی را دارا بوده است؟

در همین رابطه تفکیک بخش های مهم اقتصادی در کشور نشان می‌دهد در این مدت 182 هزار و 454 میلیارد تومان نقدینگی در بخض صنعت و معدن تزریق شده و از این حیث بیشترین سطح را در میان سایر بخش های مولد اقتصاد رقم زده است. 

مجموع تسهیلات اعطا شده در بخش های اقتصادی در دو ماه بهاری امسال نشان می دهد مجموعا 448 هزار و 543 میلیارد تومان نقدینگی از سوی بانک ها در این بخش ها تزریق شده که حدودا 87.1 درصد از تمام تسهیلات اعطا شده در این مقطع بوده است. مابقی نیز سهم خانوارها بوده که خارج از بخش مولد اقتصاد به شمار می رود.

رکوردزنی کالاهای شخصی در اعطای وام های بانکی

در بررسی سهم خانوارها از دریافت وام های بانکی در دو ماه نخست سال 1402 مشاهده می‌شود در این مدت بیشترین میزان تسهیلات بانکی به خانوارها از طریق خرید کالای شخصی بوده است. در این مدت حجم وام اعطا شده از سوی بانک ها به خانوارها در خصوص خرید کالای شخصی برابر با حدودا 29 هزار و 700 میلیارد تومان بوده که 44.6 درصد از کل تسهیلات بانکی در این مدت محسوب می‌شود.

حجم وام «قرض الحسنه ضروری» و «قرض الحسنه ازدواج» نیز رده های بعدی اعطای تسهیلات به خانوارها دراین مدت را رقم زده اند. این ارقام در دو ماه نخست امسال به ترتیب برابر با 16 هزار و 558 میلیارد تومان و 8 هزار و 168 میلیارد تومان رقم به ثبت رسیده است. این در حالی است که وام اعطا شده در «بخش مسکن» به نسبت سایرین تقریبا کمترین سهم را داشته است.

وام «جعاله مسکن» در این ماه برابر با 976 میلیارد تومان و تسهیلات «ودیعه مسکن» نیز معادل با 298 میلیارد تومان به ثبت رسید. به عبارت دیگر در این مدت هزار و 274 میلیارد تومان وام در حوزه مسکن به خانوارها اعظا شده که با سهم 1.9 درصدی از کل بخش تسهیلات خانوار در رده های پایین قرار داشته است.

تسهیلات بانکی