به گزارش اکوایران، بنگاه‌داری بانک‌ها طی سال‌های اخیر همواره محل چالش بانک مرکزی و وزارت اقتصاد بوده تا جایی که به تازگی وزیر اقتصاد با ارسال نامه‌ای به رییس‌کل بانک مرکزی نسبت به این موضوع هشدار داده است. البته خود این موضوع که وزارت اقتصاد آیا حق مداخله در امور مربوط به بانک مرکزی را حتی در حد هشدار دارد یا خیر، جای سوال دارد.

بدیهی است که بانک مرکزی بانک‌های کشور را ملزم کرده که حجم قابل توجهی از سپرده‌های در اختیار را در قالب تسهیلات به مشتریان و واحدهای تولیدی اعطا کنند، اما پایین بودن نسبت تسهیلات به سپرده در برخی بانک‌های کشور به ویژه بانک‌های خصوصی نشان دهنده این است که بانک از دادن تسهیلات به مشتریان خود جلوگیری می‌کند و این موضوع صدای وزیر اقتصاد را درآورده است.

سیداحسان خاندوزی با ارسال نامه‌ای به محمدرضا فرزین نسبت به انحراف چشمگیر بانک‌های خصوصی در نسبت تسهیلات به سپرده در استان‌ها هشدار و پیشنهاد داده که «به بانک‌هایی که در اسرع وقت نسبت به ارتقای نسبت‌های تسهیلات به سپرده استانی خود به حداقل 50 درصد اقدام نکنند، در مرحله نخست اخطار داده شود و در صورت تداوم روند ناصحیح گذشته، بانک خاطی ملزم به تعطیلی شعب ناکارآمد استانی خود شود».

طی سال‌های اخیر، برخی بانک‌های کشور کارکرد اصلی خود را کنار گذاشته و با سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های غیربانکی به دنبال کسب سود بیشتر هستند.

با توجه به اینکه نظام اقتصادی ایران بانک محور بوده و حجم قابل توجهی از منابع مالی مورد نیاز تولیدکنندگان از طریق بانک‌ها تامین می‌شود بنابراین طبیعی است که تحقق اهدافی که وزرات اقتصاد در نظر دارد همانند رشد و رفاه اقتصادی و همچنین افزایش اشتغال در گرو این مساله باشد.

بانک‌ها از طریق اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی و مشتریان، به رشد اقتصادی کشور کمک می‌کنند. در صورتی که واحدهای تولیدی به دلیل خودداری بانک‌ها از اعطای تسهیلات نتوانند به منابع مالی نیازمند خود دسترسی داشته باشند، قادر به تولید و همچنین ایجاد شغل جدید و افزایش اشتغال نخواهند بود و در نهایت رشد اقتصادی کشور کاهش می‌یابد.

بنابراین، خودداری بانک‌های خصوصی ایران از اعطای تسهیلات به مشتریان و واحدهای تولیدی می‌تواند منجر به مشکلات جدی در اقتصاد کشور شود که شامل کاهش سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی، کاهش اشتغال، کاهش توانایی رقابتی و صادرات، و کاهش تولید و رکود اقتصادی است.

در همین راستا ضرورری است بانک‌ها به وظیفه اصلی خود یعنی ارایه تسهیلات به مشتریان خود عمل کنند و این نسبت را حفظ و تقویت کنند.