به گزارش اکوایران، روند رشد اقتصادی در کشور اندکی نزولی شده ولی همچنان در سطح مثبت قرار دارد. طبق اطلاعاتی که اخیرا بانک مرکزی بر اساس اظهارات فرزین، رئیس کل این بانک، منتشر کرده، مشاهده می‌شود حجم واقعی اقتصاد ایران در سال گذشته حدودا معادل هزار و 511 هزار میلیارد تومان بوده است.

افت رشد اقتصادی در سال گذشته

بر اساس اعلام بانک مرکزی، محمدرضا فرزین که در رأس هیاتی به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات صندوق بین‌المللی پول به واشنگتن سفر کرده بود، در دیدار با «جیهاد آزور» - مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول - رشد اقتصادی ایران در سال قبل را اعلام کرد. 

بر اساس اعلام او، رشد اقتصادی در سال 1400 برابر با 4.4 درصد بوده و در ادامه این رشد در سال گذشته معادل 3.7 درصد به ثبت رسید. به عبارت دیگر در عرض یک سال از سرعت رشد تولید ناخالص داخلی ایران به قیمت‌های پایه کاسته شده ولی در ادامه موجب شد تا حجم واقعی تولید در ایران به هزار و 511 هزار میلیارد تومان در سال قبل برسد؛ رقمی که به نوعی بالاترین سطح را در سال‌های دهه 90 به قیمت‌های ثابت سال 1395 داشته است.

رئیس کلی فعلی بانک مرکزی، با اشاره به تحولات اقتصاد ایران در دو سال گذشته گفت: ‌«بخش واقعی اقتصاد ایران در سال‌های 1400 و 1401، با وجود تکانه‌های ناشی از کرونا، افزایش قیمت جهانی مواد غذایی و تشدید تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا توانست با احیای مجدد به رشد در بخش‌های مختلف ادامه دهد.»

رشد اقتصادی

رشد ثابت در بخش نفت

فرزین در ادامه انتشار داده‌های تولید ایران اعلام کرد بخش نفت ایران در سال قبل حدودا 10 درصد رشد داشته است. مرور آمارها نشان می‌دهد رشد تولید در این سال حدودا معادل سال قبل به ثبت رسیده و تغییری نداشته است. 

این در حالی است که در سال‌های قبل از آن، یعنی سال‌های 1397 و 1398 آمار این بخش منفی بوده و سقوط قابل توجهی داشته است. به عقیده بسیاری، مهم‌ترین دلایل منفی بودن رشد اقتصادی بخش نفت در سال‌های 97 و 98 را می‌توان به تحریم‌ها نسبت داد.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه آمارهای بخش هزینه نهایی را مطرح کرده و طی آن اعلام کرد رشد هزینه مصرف خصوصی بالا رفته اما در مقابل رشد هزینه مصرف بخش دولتی کاهش پیدا کرده است.

رشد اقتصادی

رشد 5 درصدی در هزینه مصرف خصوصی

بر اساس آمارهای اعلام شده، هزینه مصرف خصوصی در سال 1401 که به عقیده برخی نماینده وضعیت رفاه خانوارها در کشور محسوب می‌شود، رشدی 5 درصدی را رقم زده است. این بیشترین رشد ثبت شده در بازه سه‌ساله بوده و از سال قبل حدودا 1.1 واحد درصد بیشتر شده است. در مقابل اما رشد هزینه مصرف بخش دولتی در ایران کمتر از سال قبل به ثبت رسیده است.

بررسی داده‌ها نشان‌دهنده آن است که در سال گذشته سرعت رشد این بخش از سال قبل خود حدودا 3.9 واحد درصد کمتر شده و به 4.4 درصد رسیده است.

مطابق اطلاعات اعلام شده از سوی فرزین، در این سال همچنین نرخ رشد منفی تشکیل سرمایه ثابت پس از سال‌ها از نرخ رشد مثبت ۵.۹ درصد شامل رشد ۱۵.۹ درصد در حوزه ماشین‌آلات و ۲.۱ درصد در بخش ساختمان برخوردار شد.

رشد اقتصادی