به گزارش اکوایران، بانک ایران زمین از جمله بانک‌هایی است که اطلاعات مربوط به تسهیلات کلان آن در سایت بانک مرکزی منتشر شده است. سهام این بانک خصوصی با سرمایه 400 میلیون تومانی در بورس اوراق بهادار در حال معامله است.

وضعیت تسهیلات کلان این بانک نشان می‌دهد تا پایان خرداد ماه امسال، مانده تسهیلات غیرجاری یا همان مطالبه‌های معوق و تسهیلات وصول نشده این بانک به هزار و 278 میلیارد تومان و مانده تسهیلات جاری آن به حدود 27 همت رسیده است. در واقع حدود 4.8 درصد از تسهیلات این بانک به بخش غیرجاری منتقل شده است.

آنطور که گزارش‌ها نشان می‌دهد این بانک هیچ‌گونه تسهیلاتی به اشخاص دولتی اعطا نکرده و در پایان خرداد ماه امسال پرداخت 35.4 همت تسهیلات به اشخاص غیر دولتی را به ثبت رسانده است. بنابراین می‌توان گفت حدود 80 درصد از وام‌های پرداختی این بانک به تسهیلات کلان (جاری و غیرجاری) اختصاص داده شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین حجم تسهیلات کلان پرداختی این بانک مربوط به شرکت «توسعه تجارت داتام» و معادل 23.7 همت بوده است و هیچگونه وثیقه‌ای بابت آن دریافت نشده است. این شرکت که سهامدار 100 درصد آن بانک ایران زمین بوده از شرکت‌های زیرمجموعه است.

طبق داده های بانک مرکزی، 6 مشتری که ذی‌نفع واحد آن‌ها شرکت «توسعه تجارت داتام» است، در مجموع معادل 23.8 همت تسهیلات کلان دریافت کرده که معادل سه میلیارد تومان آن به دلیل عدم پرداخت به موقع به بخش غیرجاری منتقل شده است.

تسهیلات بانکی

بیشترین حجم تسهیلات وصول نشده در یک شرکت

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد، بیشترین حجم تسهیلات کلان غیرجاری و وصول نشده این بانک مربوط به شرکت «نفت پترو تار فراساحل» بوده که رقم آن معادل 437 میلیارد تومان بوده است. شرکت نام برده دارای پنج فقره تسهیلات کلان غیر جاری به میزان 478 میلیارد تومان است.

یکی از مشکلات اساسی این روز‌‌های بانک‌‌های کشور، مطالبه‌های معوق و تسهیلات وصول نشده است که این مطالبات غیرجاری باعث کاهش توان مالی بانک در اعطای تسهیلات جدید، کاهش سودآوری بانک، تحمیل هزینه‌های وصول مطالبه‌ها از یک طرف و آثار سوء بر بانک‌‌ها و بخش‌های مختلف اقتصادی و در ابعاد وسیع‌‌تری برای مردم از طریق بحران‌‌های پولی و مالی خواهد شد.

بر اساس آخرین گزارش عملکرد منتشره، زیان انباشته بانک ایران زمین در بهار امسال وخیم‌تر شده و در پایان خرداد رقم 35.6 همتی را به ثبت رسانده است.

به گزارش اکوایران، پاسخ بانک ایران زمین در رابطه با حواشی پرداخت تسهیلات به افراد و شرکت‌های مرتبط با این بانک را می‌توانید در اینجا مطالعه کنید.