به گزارش اکوایران، در بهار امسال وضعیت سپرده‌های بانک در پنج استان کاهشی بوده است.

بررسی آخرین آمارهای بانک مرکزی از میزان سپرده‌‌های بانکی نشان می‌دهد مقدار این متغیر در پایان خرداد ماه امسال به هفت هزار و 607 همت رسیدهکه نسبت به پایان سال گذشته حدود 4.6 درصد افزایش داشته است.

در مجموع طی سه ماهه بهار امسال بیش از 333 همت به مانده سپرده‌های بانکی کشور افزوده شده است. این اتفاق در حالی رخ داده که این میزان در برخی استان‌ها به طرز تامل بر‌انگیزی کاهشی بوده است.

بیشترین افت سپرده بهاری در خراسان شمالی

بررسی‌ها نشان می‌دهد از میان استان‌های کشور پنج استان خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، همدان، آذربایجان غربی و گلستان با کاهش سپرده‌های بانکی مواجه شده است. در واقع سپرده‌های این استان‌ها به بانک‌های استان‌های دیگر سرریز شده است.

در بهار امسال استان خراسان شمالی با بیشترین کاهش سپرده نسبت به چهار استان دیگر مواجه شده، به طوری که مانده سپرده‌های بانکی در این استان با کاهش 2.6 درصدی از 26.8 همت در پایان سال 1401 به 26.1 همت در پایان خرداد امسال رسیده است.

پس از خراسان شمالی، استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و همدان هرکدام به ترتیب با افت 2.1 درصد و 1.1 درصدی سپرده‌های بانکی طی دوره مورد اشاره در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

تسهیلات بانکی

از سوی دیگر استان کرمان با افزایش 9.4 درصدی مانده سپرده‌های بانکی در صدر افزایش میزان سپرده‌ها در بهار امسال قرار دارد. مانده سپرده‌های بانکی استان کرمان از 152 همت در پایان سال گذشته به بیش از 166 همت در پایان خرداد امسال رسیده است. استان‌های هرمزگان و یزد هرکدام به ترتیب با ثبت رشد‌های 8.3 و 7.3 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در این میان وضعیت مانده سپرده‌های بانکی استان‌های چهارمحال و بختیاری و گلستان در بهار امسال تغییری محسوسی نداشته و نوسان‌های جزیی را به ثبت رسانده است.