به گزارش اکوایران، عالی‌ترین مقام بانک مرکزی از تدوین نقشه راه بانک مرکزی و موفقیت در کنترل رشد نقدینگی خبر داد. همچنین این مسئول اعلام کرد بانک مرکزی با یک برنامه کارشناسی شده قصد افزایش نظارت بر خلق نقدینگی بانک‌ها و فشار بر بانک‌های دچار ناترازی برای اصلاح شدن ترازنامه‌هایشان را دارد. 

برخی از کارشناسان عقیده دارند که تغییرات نقدینگی مهمترین متغیر اثرگذاری بر تورم است و چنانچه بتوان آن را مهار کرد، تورم نیز کنترل می‌شود. 

با توجه به شوک‌های سیاسی و اجتماعی که در سال‌های اخیر به کشور وارد شده، فضای بی اعتمادی و نااطمینانی در کشور به وجود آمده و همین امر که از آن باعنوان کاهش سرمایه اجتماعی نیز یاد می‌شود، سیاست‌گذاری و مدیریت را در سطح کشور دشوارتر کرده است. 

نقدینگی

آیا می‌توان به مهار تورم امیدوار بود؟

رئیس کل بانک مرکزی امروز در نشستی اعلام کرد نرخ رشد نقدینگی تیر 1402 نسبت به تیر ماه سال گذشته 27.5 درصد افزایش پیدا کرده است. آمارها نشان می‌دهد که این شاخص موفق به ثبت پایین‌ترین رشد خود پس از آبان 1398 شده است. همچنین در برنامه تدوین شده‌ی نقشه راه بانک مرکزی هدف‌گذاری شده که نرخ رشد نقدینگی در پایان سال جاری به 25 درصد برسد. اکنون اعلام آمارها از سوی فرزین نشان می دهد رشد ماهانه این متغیر پولی در سال جاری 1.7 درصد برآورد شده که نسبت به رشد ماهانه خرداد 1402 مقداری جزئی پایین‌تر است.

اما به طور کلی کاهش رشد نقدینگی به معنای افت نقدینگی نیست و صرفا سرعت افزایش حجم این شاخص در کشور کاهش یافته است. درهمین رابطه بررسی های آماری نشان می دهد در اولین ماه تابستانی سال جاری 109 همت پول به نقدینگی افزوده شده است. بررسی سالانه این شاخص نیز نشان می دهد خلق نقدینگی در یک سال منتهی به تیر ماه  1402 معادل با هزار و 444 همت بوده است.

به عقیده برخی کارشناسان نقدینگی اصلی‌ترین متغیر پولی اثرگذار بر تورم در بلندمدت است و چنانچه بتوان نقدینگی را کنترل کرد، تورم نیز مدیریت می‌شود. گزارشات حاکی از تسلط بانک مرکزی در مهار رشد نقدینگی هستند. چنانچه این روند ادامه‌دار باشد، می‌توان به کشیده شدن افسار تورم نیز امیدوار بود. 

اعمال کنترل بانک مرکزی بر بانک‌ها

با توجه به اینکه عموما بانک‌ها با کسری نقدینگی روبه‌رو هستند، در چند ماه اخیر بانک مرکزی تلاش کرده تا این نیاز را در بازارهای دارایی و بدهی تامین کند. 

با این‌حال به بیان رئیس کل بانک مرکزی، این سازمان در نظر دارد تا نظارت شدیدتری بر عملکرد بانک‌ها داشته باشد. این مقام اعلام کرد که این نهاد موفق شده تا قدرت خلق نقدینگی بانک‌ها را کاهش دهد و ضریب فزاینده اقتصاد را از کانال 8 به 7.6 واحد برساند. ضریب فزاینده رقمی است که نشان می‌دهد به ازای هر یک واحد پول خلق شده توسط بانک مرکزی، چند واحد پول در اقتصاد منتشر می‌شود. وقتی ضریب فزاینده کاهش می‌یابد به معنای کاهش قدرت خلق نقدینگی بانک‌هاست. این مقام مسئول ادعا کرد که هیچ بانکی خارج از کنترل بانک مرکزی نیست و برخی بانک‌ها که اضافه برداشت دارند، در حوزه اصلاحی برنامه این نهاد قرار دارند.