به گزارش اکوایران، بانک‌های هفت استان بیش از منابعی که در اختیار دارند اقدام به پرداخت وام کرده‌اند. بانک مرکزی آخرین وضعیت مانده تسهیلات بانک‌ها در پایان تیر ماه امسال را در سطح 5 هزار و 891 همت اعلام کرده که معادل 85 درصد سپرده‌های بانکی است. به بیان دیگر بانک‌های کشور در حال حاضر 85 درصد منابع و سپرده‌های در اختیار (پس از کسر سپرده قانونی) را صرف پرداخت وام کرده‌اند، اما این وضعیت در برخی استان‌ها متفاوت بوده و بانک‌های این استان‌ها بیش سپرده‌های در اختیار تسهیلات پرداخته کرده‌اند.

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها نشان می‌دهد چه میزان از سپرده‌های جذب شده توسط بانک‌ها پس از کسر سپرده قانونی به صورت تسهیلات در اختیار مردم و مشتریان بانک ها قرارگرفته و به عبارت ساده‌تر بیانگر احتمال پرداخت وام در هر منطقه است.

نسبت سپرده (پس از کسر سپرده قانونی) به تسهیلات به تفکیک استان‌های کشور نشان می‌دهد این نسبت در هفت استان خراسان شمالی، کهگیلویه وبویراحمد، چهارمحال‌و‌بختیاری، ایلام، زنجان، لرستان و خراسان جنوبی بیش از 100 درصد است که خراسان شمالی در صدر آن قرار دارد.

در بانک‌ها و موسسات اعتباری این استان‌ها بیش از میزان سپرده‌گذاری‌های صورت گرفته، وام پرداخت شده است.

photo_2023-08-22_19-04-57

در این بررسی مشاهده می‌شود استان خراسان شمالی با نرخ تسهیلات به سپرده (پس ازکسر سپرده قانونی) 139 درصدی در جایگاه اول از منظر احتمال پرداخت وام در کشور قرار دارد. در مقابل استان البرز با  نسبت 51.3 درصدی در پایین ترین جایگاه پرداخت تسهیلات بانکی  قرار گرفته است.

عملیات اصلی بانک‌ها دریافت سپرده و پرداخت تسهیلات است، از آنجا که تسهیلات به عنوان یک هزینه برای بانک ها به شمار می‌رود و از سوی دیگر سپرده‌های بانکی نیز به عنوان منبع درآمدی برای بانک‌ها شناخته می‌شود. درصورتی‌که این هزینه‌ها نسبت به درآمدها فزونی یابد، منجر به افزایش استقراض بانک‌ها می‌شد که اثرات تورمی به دنبال دارد.