به گزارش اکوایران، آمار مربوط به تسهیلات و سپرده‌های بانکی توسط بانک مرکزی منتشر شده و حاکی از افزایش نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در سال منتهی به خرداد 1402 است. این نسبت می‌تواند بیانگر میزان توانایی بانک برای پوشش نیازهای پیشبینی نشده به نقدینگی نیز باشد، چرا که با افزایش نسبت تسهیلات به سپرده‌ها، توانایی بانک‌ها برای پاسخ به نیاز به نقدینگی غیرمنتظره کاهش می‌یابد.

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در سال منتهی به خرداد 1402

طبق گزارشات منتشر شده از بانک مرکزی میزان کل سپرده ها در انتهای خرداد 1402 بالغ بر 7 هزار و 607 همت رسیده که نسبت به ماه مشابه سال گذشته حدود هزار و 770 همت افزایش یافته است. کل تسهیلات پرداخت شده در بانک‌ها نیز از خرداد پارسال از 4 هزار و 292 همت تقریباً به 5 هزار و 776 همت در پایان خرداد 1402 رسیده است.

به عبارت دیگر میزان تسهیلات در انتهای بهار سال جاری حدود 34.6 درصد رشد کرده درحالیکه میزان سپرده‌ها تنها 30 درصد بیشتر شده است، در نتیجه نسبت تسهیلات پرداختی به سپرده‌ها نیز افزایش یافته و از  81.8 در پایان خرداد سال گذشته به 84 درصد درموقعیت مشابه خود در سال جاری رسیده است.

تسهیلات بانکی

ارتباط مستقیم نسبت تسهیلات به سپرده با ریسک انباشته

نسبت تسهیلات به سپرده نشان‌دهنده این است که بانک‌ها به نسبت سپرده‌هایی که در یافت می‌کنند چه میزانی تهسیلات پرداخت کرده‌اند. اگر این نسبت بیش از حد بالا باشد بیانگر این است که بانک ها بیشتر از توان خود به اعطای تسهیلات پرداخته‌اند و احتمالا توانایی کافی برای روبه‌رو شدن با نیاز به نقدینگی پیشبینی نشده را ندارند. این پدیده ممکن است منجر به ناترازی بانک و اجبار به استقراض از بانک مرکزی یا سایر بانک‌ها ‌شود.

در همین رابطه بخش مهمی از رشد تسهیلات در این مقطع از ناحیه تسیهلات تکلیفی بوده که در شرایطی که بانک ها با کسری جدی نقدینگی در این ماه ها مواجه هستند به عقیده برخی می تواند موجب رشد اضافه برداشت ها از بانک مرکزی شود. اتفاقی که از ناحیه پایه پولی می تواند تورم زایی در کشور به همراه داشته باشد.

همچنین کل تسهیلات اضافه شده در خرداد 1402 بیشتر از کل سپرده‌های بانکی اضافه شده در همین ماه بوده است؛ در پایان ماه مذکور حدود 139 هزار میلیارد تومان به تسهیلات پرداختی افزوده شده درحالیکه میزان سپرده‌های ایجاد شده 133 هزار میلیارد تومان بیشتر شده است.