به گزارش اکوایران، روند حجم تسهیلات دهی بانک ها در ایران مسیر نزولی را در فروردین ماه امسال داشته است. در آماری که بانک مرکزی به صورت ماهانه از این شاخص در هر ماه سال منتشر می کند مشاهده می شود، حجم تسهیلات دهی بانک ها در اولین ماه سال جاری از اسفند سال قبل خود کمتر شده است.

رشد منفی تسهیلات در فروردین 1402 

در نخستین ماه سال جاری حجم تسهیلات دهی بانک ها در فروردین برابر با 5 هزار و 583 هزار میلیارد تومان بوده و از ماه قبل خود حدودا منفی 2 هزارم درصد کمتر شده است. این کاهش به صورت مقداری برابر با 84 میلیارد تومان بوده است.

با این حال مقایسه آمار تسهیلات دهی بانک ها با فروردین ماه سال گذشته نشان می دهد دراین مدت هزار و 422 هزار و 200 میلیارد تومان به تسهیلات جاری و غیر جاری کشور افزوده شده که به لحاظ ارزشی معادل با 34.2 درصد بوده است.

این در حالی است که در بعد ماهانه سپرده های بانکی افزایش داشته است.

رشد سپرده ها در کشور

در اولین ماه بهاری سال جاری، حجم سپرده ها برابر با 7 هزار و 369 هزار و 700 میلیارد تومان بوده که نسبت به ماه قبل خود حدودا 1.3 درصد بیشتر شده است. در بعد سالانه نیز مشاهده می شود در طی یک سال منتهی به فرودین ماه امسال، هزار و 663 هزار و 800 میلیارد تومان به سپرده ها افزوده شده که معادل با 33 درصد بوده است. ازاین میزان در سال جاری، 721 هزار و 700 میلیارد تومان سهم سپرده قانونی بوده که حدودا 9.8 درصد کل سپرده ها بوده است.

نسبت 84 درصدی سهم تسهیلات از سپرده ها در فروردین 1402

در این مقطع، سهم تسهیلات از سپرده ها برابر با 84 درصد بوده  که البته از پایان سال گذشته 1 واحد درصد کمتر شده است. در آخر سال قبل این رقم برابر با 85.1 درصد بود.

این در حالی است که البته در آخر سال قبل، این نسبت برابر با 83.5 درصد بوده و در ماه جاری 0.5 واحد در صد بالاتر آمده است.

در نهایت تابلوی آماری بانک مرکزی در خصو تسیلات دهی بانک ها در اولین ماه سال 1402 نشان می دهد در این مدت از حجم تسهیلات دهی بانک ها کم شده اما همچنان بر ارزش سپرده ها در کشور اضافه شده است.