به گزارش اکوایران، طی چهارماهه نخست امسال به بیش از 53 هزار بدهکار بانکی فرصت دوباره برای بازپرداخت داده شد که میزان آن معادل کل وام‌های پرداختی هفت بانک بوده است.

بانک مرکزی چهارمین گزارش مربوط به تسهیلات پرداختی امهالی و غیرامهالی بانک‌های کشور را منتشر کرد. در گزارش اولیه بانک مرکزی تنها آمارهای تسهیلات امهالی 9 بانک از کل بانک‌های کشور منتشر شده بود که در چهارمین گزارش این تعداد به 21 بانک رسیده است.

رشد 19 درصدی تسهیلات امهالی

بانک‌های کشور در تیرماه امسال بیش از 435 همت تسهیلات پرداخت کرده‌اند که از این میزان حدود 1.2 درصد آن مربوط به تسهیلات امهالی بوده است.

در چهارمین ماه امسال بانک‌های ملی، پست بانک، مسکن، کشاورزی، صنعت و معدن، توسعه صادرات، توسعه تعاون، صادرات، تجارت، ملت، رفاه، سامان، سرمایه، سینا، آینده، دی، شهر، گردشگری، ایران زمین و خاورمیانه تعداد 11 هزار و 224 فقره تسهیلات به ارزش 5.4 همت را اهمال کردند، به بیان دیگر به بدهکاران برای بازپرداخت تسهیلات بدون لحاظ کردن جریمه تاخیر، فرصت دوباره‌ای داده شده است. 

طبق قانون این فرصت تنها یک‌بار و به مدت 5 سال امکان‌پذیر بوده و بانک‌ها می‌توانند به دو حالت این فرصت را به بدهکار بدهند، یکی ادامه قرارداد فعلی با کمک تقسیط یا تمدید قرارداد و حالت دوم به صورت انعقاد قرارداد جدید، در قالب تجدید یا تبدیل قرارداد.

تعداد تسهیلات امهالی بانک‌های یاد شده نسبت به ماه قبل حدود 12 درصد کاهش یافته اما ارزش این تسهیلات 19 درصد بیشتر شده که نشان از وام‌های کلان امهال شده دارد.

در مجموع طی چهار ماهه نخست امسال به بیش از 53 هزار بدهکار بانکی فرصت دوباره‌ای برای بازپرداخت تسهیلات (به میزان تقریبا 20.7هزار میلیارد تومان) داده شده است.

photo_2023-08-27_09-58-41

امتیاز بانک ملت به بدهکاران 

طی چهار ماهه نخست امسال بیش از هزار و 357 همت تسهیلات از سوی بانک‌ها پرداخت شده که حدود 1.5 درصد آن مربوط به تسهیلات امهالی بوده که بیشترین تسهیلات امهال شده نیز توسط بانک ملت انجام شده است.

بر اساس این گزارش از ابتدای سالجاری تا پایان تیرماه، به لحاظ ارزش تسهیلات امهالی، بانک‌های ملت، شهر و صادرات بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

بانک ملت طی دوره مورد اشاره حدود 334 هزار فقره وام پرداخت کرده که 15 هزار و 673 فقره آن که معادل 5.5 همت بوده را در فهرست تسهیلات امهالی به ثبت رسانده است.

بانک‌های شهر و صادرات نیز هرکدام به ترتیب با 3.5 و 3.1 همت در رتبه‌‌ها دوم و سوم بیشترین تسهیلات امهالی قرار گرفته دارند.

نکته قابل توجه این است که میزان تسهیلات امهال شده طی 4ماهه نخست امسال معادل کل تسهیلات پرداختی هفت بانک توسعه صادرات، سرمایه، آینده، دی، گردشگری، ایران زمین و بانک مشترک ایران و ونزوئلا طی این دوره است.

آنطور که بانک مرکزی عنوان کرده، جدول اولیه گزارش اطلاعات از سامانه سمات برگرفته شده که رأسا توسط بانک‌ها و از طریق خطوط الکترونیکی به این سامانه ارسال می‌شود و مسئولیت آن بر عهده مرجع ارسال کننده است.