به گزارش اکوایران، میزان پرداخت تسهیلات در تیر ماه امسال در حالی افزایش یافته که 13 بانک میزان وام‌دهی خود را کاهش داده‌اند.

آخرین گزارش بانک مرکزی از وضعیت تسهیلات پرداختی بانک‌ها تا پایان تیرماه امسال منتشر شده که نشان می‌دهد سیستم بانکی در چهارمین ماه از سال جاری بیش از 435 همت وام به خانوارها و صاحبان کسب و کار پرداخت کرده‌اند.

بر اساس این گزارش در تیر ماه امسال یک میلیون و 690 هزار فقره وام به ارزشی بیش از 435 همت از سوی 29 بانک کشور پرداخت شده است.

میزان تسهیلات پرداختی بانک‌های کشور در تیر ماه امسال نسبت به ماه قبل هفت درصد افزایش یافته که نسبت به رشد تقریبا 22 درصدی خرداد ماه تفاوت قابل توجهی دارد.

رشد 27 درصد تعداد تسهیلات در مقابل رشد هفت درصدی مبلغ تسهیلات نشان می‌دهد پرداخت تسهیلات خرد در تیر ماه افزایش یافته است.

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، بیشترین میزان تسهیلات پرداختی در تیر ماه امسال همچنان مربوط به بانک‌ ملت بوده، به طوری که این بانک طی این دوره بیش از 87 همت وام پرداخت کرده است.

پس از بانک ملت، بانک‌های ملی و تجارت هرکدام به ترتیب با پرداخت 62 و 46 همت در رتبه‌های بعدی بیشترین وام پرداختی قرار دارند.

از سوی دیگر در میان بانک‌های کشور، بانک سرمایه کمترین وام را در تیر ماه امسال پرداخت کرده که رقمی معادل 83 میلیارد تومان بوده است.

آمارها نشان می‌دهد سیستم بانکی کشور در مجموع طی چهارماهه نخست امسال هزار و 357 همت تسهیلات پرداخت کرده که بانک‌های ملت، تجارت و ملی هرکدام با مجموع تسهیلات پرداختی بیش از 170 هزار میلیارد تومان در صدر قرار دارند، میزان تسهیلات پرداختی دیگر بانک‌ها طی سه ماهه نخست امسال کمتر از 170 همت بوده است.

 50 درصد از تسهیلات پرداختی کشور طی بهار امسال توسط چهار بانک ملت، تجارت، ملی و صادرات پرداخت شده است.

بانک سرمایه نیز با پرداخت 353 میلیارد تومان تسهیلات طی چهار ماهه نخست در قعر این لیست قرار دارد.

photo_2023-08-27_16-19-23

کاهش وام‌دهی در 13 بانک

همچنین بررسی آمارها نشان می‌دهد، موسسه اعتباری ملل بیشترین رشد ماهانه تسهیلات پرداختی را در تیر ماه امسال به ثبت رسانده، میزان تسهیلات پرداختی این بانک در تیر نسبت به خرداد ماه حدود 286 درصد افزایش یافته است. این بانک در تیر ماه امسال حدود 3.3 همت تسهیلات پرداخت کرده است. بانک‌های گردشگری و پست بانک هرکدام به ترتیب با رشد تسهیلات 172 و 86 درصدی در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

از میان 29 بانک کشور، 13 بانک سرمایه، توسعه صادرات، کشاورزی، صادرات، پارسیان، سینا، سپه، خاورمیانه، سامان، تجارت، اقتصاد نوین، رسالت و کارآفرین در تیر امسال میزان تسهیلات پرداختی خود را نسبت به ماه قبل کاهش داده که بانک سرمایه با کاهش تقریبا 36 درصدی درصدر آن قرار دارد.

photo_2023-08-27_16-27-22