به گزارش اکوایران؛ بازار اجاره مسکن این روزها حال خوبی ندارد و وام ودیعه مسکن تنها مرهمی برای درد مستاجران است. 

در آخرین بخشنامه بانک مرکزی در تیر ماه، سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن برای مشمولان در تهران 100 میلیون تومان، کلانشهر ها 70میلیون تومان و سایر شهرها 40 میلیون ریال بود. 

امسال قرار شد وام ودیعه مسکن افزایش پیدا کند تا براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، شهر تهران 2 میلیارد ریال (200 میلیون تومان)، مراکز استان‌ها یک میلیارد و 500 میلیون ریال (150 میلیون تومان)، سایر شهرها یک میلیارد ریال (100 میلیون تومان) و برای روستاها 400 میلیون ریال (40 میلیون تومان) تعیین شد که در سال‌های بعد متناسب با تورم نقطه به نقطه اعلامی بانک مرکزی افزایش خواهد یافت. 

با وجود اینکه سال به نیمه خود نزدیک می‌شود اما هنوز مصوبه جدید شورای پول و اعتبار اجرایی نشده است. 

امروز سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه برخط حراج خرده‌فروشی اظهار کرده که با توجه به اینکه طرح اجاره بهای املاک مسکونی مصوب مجلس هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده، پس از تایید شورای نگهبان افزایش وام ودیعه مسکن به ۲۰۰ میلیون تومان اجرایی خواهد شد.

 

وزیر اقتصاد تاکید کرده که دولت نمی‌تواند بدون تاییدیه قانون مصوبه‌ای را اجرا کند. به گفته خاندوزی، برآورد دولت این است که افزایش قیمت‌ها ماندگار نیست.

براساس اظهارات وزیر اقتصاد، با توجه به اثرگذاری ۳۰ درصدی اجاره بها بر تورم عمومی نظر دولت این است که افزایش تورم مستمر نخواهد بود.

خاندوزی گفته، تحولی که در سازمان اموال تملیکی صورت گرفته نمادی از تلاش برای تحول در دولت و قوه قضائیه است و اکنون در مورد حقوق کالا، نگهداری و فروش وارد دوره جدیدی شده‌ایم.

براساس گزارش ایسنا، به گفته وزیر اقتصاد، هوشمندسازی فروش اموال تملیکی از این جهت اهمیت دارد که دولت و حاکمیت این اطمینان را پیدا می‌کند که کالاها در چرخه شفاف به فروش می‌رسد.

خاندوزی افزوده، در گذشته از جهت قیمت گذاری و دسترسی عدالت در فروش رعایت نمی‌شد. اما امروز از تاریکخانه فروش املاک تملیکی رسیده‌ایم به نقطه‌ای که در زیر نورافکن‌های بزرگ، کالاها پیش چشم همه مردم عرضه می‌شود و هم اکنون شرایط فروش املاک تملیکی در فضای رقابتی و شفاف است.