به گزارش اکوایران، موضوع ناترازی بانک‌ها مدت‌هاست که مورد بحث مسئولان اقتصادی کشور بوده و رئیس کل بانک مرکزی نیز پیش‌تر هشدارهایی به این بانک‌ها داده بود.

چهارم اردیبهشت امسال رئیس کل بانک مرکزی از مهلت شش‌ماهه (تا شهریور) به بانک‌های ناتراز برای اصلاح اضافه‌برداشت‌هایشان خبر داده و تاکید کرده بود که اجرای دقیق و موثر سیاست پولی برای کنترل نقدینگی و تورم با وجود بانک‌های ناتراز امکان‌پذیر نیست.

در روزهای پایانی خرداد 1402 نیز احسان خاندوزی با اشاره به این مهلت اظهار کرده بود که بانک مرکزی درجه‌بندی مختلفی را در این زمینه فراهم کرده و برنامه‌های خود را از بالاترین ناترازی شروع کرده و یک مهلت شش‌ماهه در کنار برنامه ترمیم در اختیار بانک‌ها قرار داده و اگر در این مدت ترمیم اتفاق نیفتد، بانک مرکزی نسبت به برخورد با این بانک‌ها اقدام می‌کند.

در همین راستا وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی دیروز (چهارشنبه 4 مرداد) در یک صبحانه کاری درباره برخی مسائل کلان اقتصادی از جمله بانک‌های ناتراز گفت‌وگو‌ کرده‌اند.

آنطور که تسنیم از این جلسه خبر داده، احسان خاندوزی و محمدرضا فرزین در این جلسه درباره هم‌افزایی به منظور پیگیری و حل چالش‌های نظام بانکی به تبادل نظر پرداختند.

دیروز ابراهیم رئیسی نیز در جلسه هیأت دولت، به موضوع ناترازی و اضافه برداشت برخی بانک‌ها اشاره و آن را یک دغدغه جدی و زمینه‌ساز اخلال در نظام بانکی دانست.

رئیس دولت سیزدهم تاکید کرد که هیچ تاخیری در تعیین تکلیف و رسیدگی به عملکرد چند بانک متخلف پذیرفته نیست و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد موظف هستند در یک بازه زمانی مشخص برای اصلاح این وضعیت برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

رئیس‌جمهور همچنین از وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی خواست که ابعاد و جزئیات اقدامات صورت گرفته در مسیر و روند کاهش تورم را با عنایت به شعار سال، به شکل دقیق برای رسانه‌ها و مردم تبیین کنند.

براساس اعلام بانک مرکزی، بانک‌های ناتراز که به دو دسته بانک‌های ناتراز ناسالم و ناتراز قابل احیا تقسیم می‌شوند که برای بانک‌های ناتراز قابل احیا برنامه اصلاحی تدوین شده و برای بانک‌های ناتراز ناسالم نیز در کنار تدوین برنامه اصلاح، زمان بندی اصلاح در نظر گرفته شده است.

کار بانک‌های ناتراز به هیأت دولت کشید / دستور رئیسی به بانک مرکزی و وزارت اقتصاد