به گزارش اکوایران، بانک سپه بیشترین و بانک صنعت و معدن کمترین تسهیلات خرد بدون ضامن را پرداخت کرده است. بر اساس گزارش وزارت اقتصاد، بانک‌های دولتی بیش از 75 همت تسهیلات خرد بدون ضامن پرداخت کردند.

در راستای اصلاح رفتار بانک‌ها به نفع مردم، یکی از مواردی که به وزارت اقتصاد تکلیف شد تسهیل پرداخت تسهیلات خرد بر مبنای اعتبارسنجی و با حداقل وثایق در دو سطح تا 50 میلیون تومان و 50 میلیون تومان تا 100 میلیون تومان بود که ابلاغیه مربوط به آن در 29 دی ماه برای اجرا به بانک‌ها ابلاغ شد.

بر اساس این گزارش از ابتدای تاریخ ابلاغ تا نیمه مرداد ماه امسال، بانک‌های دولتی به دو میلیون و 106 هزار متقاضی تسهیلات خرد بدون ضامن پرداخت کردند.

آنطور که وزارت اقتصاد اعلام کرده در میان بانک‌های دولتی بیشترین میزان تسهیلات خرد بدون ضامن از سوی بانک سپه پرداخت شده است. بانک سپه طی دوره مورد اشاره معادل 17.7 همت تسهیلات خرد به بیش از 630 هزار متقاضی پرداخت کرده است.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز با پرداخت 16.1 همت در جایگاه دوم و بانک ملت با پرداخت 10 همت تسهیلات خرد بدون ضامن در جایگاه سوم قرار دارد.

همچنین در میان بانک‌های دولتی کمترین میزان پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن مربوط به بانک صنعت و معدن بوده، به طوری که این بانک طی دوره مورد اشاره تنها 5.5 میلیارد تومان تسهیلات به 58 متقاضی پرداخت کرده است.

photo_2023-09-03_18-39-18

خرد شدن وام‌های خرد

بر اساس این گزارش در میان بانک‌های دولتی، خردترین تسهیلات از سوی بانک رفاه کارگران پرداخت شده، به طوری که سرانه تسهیلات پرداختی خرد بدون ضامن این بانک معادل 21 میلیون تومان بوده است.

از سوی دیگر بیشترین سرانه تسهیلات نیز مربوط به بانک صنعت و معدن و بیش از 95 میلیون تومان بوده است. طبق آمار اعلام شده، این بانک کمترین تسهیلات خرد بدون ضامن را پرداخت کرده اما ارزش وام‌های پرداختی آن بیش از دیگر بانک‌ها بوده است.

پس از بانک صنعت و معدن بیشترین سرانه تسهیلات پرداختی مربوط به بانک‌های تجارت با سرانه 70 میلیون تومان و ملت با سرانه 66 میلیون تومان بوده است. 

photo_2023-09-03_18-39-13