به گزارش اکوایران، بانک ملت بیش از 50 درصد تسهیلات خود را به وام‌های ارزی اختصاص داده و از ابتدای سال‌جاری درآمدی 1.8 همتی به دست آورده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد از میان 29 بانک کشور تنها بانک‌های پاسارگاد، ملت، اقتصاد نوین، پست بانک ایران، صادرات، کارآفرین، سینا، دی، خاورمیانه، سامان، پارسیان، رسالت، موسسه اعتباری ملل و تجارت نسبت به انتشار گزارش عملکرد ماهانه خود اقدام کرده‌اند.

از میان بانک‌های نام برده دو بانک رسالت و دی تاکنون تسهیلات ارزی پرداخت نکرده‌اند. اما درخصوص 11 بانک دیگر، مجموع مانده تسهیلات ارزی آنها، تا پایان مرداد ماه امسال، به بیش از 780 هزار میلیارد تومان رسیده است.

بانک‌ها علاوه بر پرداخت تسهیلات ریالی، با استفاده از منابع داخلی خود تسهیلات ارزی نیز پرداخت می‌کنند که عمده آن بابت واردات و صادرات کالا و یا خدمات اعطا می‌شود.

همچنین بانک‌ها مجاز هستند با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی تا مبلغ 300 میلیون دلار، نسبت به اعطای تسهیلات ارزی به متقاضیان سرمایه‌گذاری در بخش‌‌های خصوصی، تعاونی و بنگاه‌‌های اقتصادی متعلق به موسسات عمومی غیردولتی اقدام کنند.

حداقل نرخ سود مورد انتظار تسهیلات اعطایی به اشخاص مجاز برای بخش‌‌های نفت و گاز و پتروشیمی، 6 درصد در سال و برای سایر موارد (از جمله بخش آب و کشاورزی و طرح‌ها و فعالیت‌های واقع در مناطق مشمول اعمال نرخ ترجیحی) معادل سه و نیم درصد در سال است.

درآمد هزار میلیاردی از وام‌های ارزی

آخرین گزارش‌های در دسترس مربوط به بانک‌های مورد اشاره نشان می‌دهد، مانده تسهیلات ارزی این بانک‌ها تا پایان مرداد ماه امسال به 780 هزار و 705 میلیارد تومان رسیده که بیش از نیمی از آن از سوی بانک ملت پرداخت شده است.

مانده تسهیلات ارزی بانک ملت، به‌عنوان بیشترین پرداخت کننده وام‌های ارزی، در پایان مرداد ماه امسال به حدود 442 همت رسیده است. بانک ملت در مرداد ماه امسال هیچ تسهیلات ارزی وصولی نداشته و علاوه بر آن بیش از هزار میلیارد نیز تسهیلات ارزی طی این یک ماه پرداخته کرده است. بانک ملت طی پنج ماهه نخست امسال حدود 1.8 همت درآمد از محل تسهیلات ارزی کسب کرده که بیش از دیگر درآمدهای تسهیلاتی این بانک است.

البته نرخ سود وام‌های ارزی از وام‌های ریالی کمتر بوده و میزان درامد بانک ملت از وام‌های ارزی به تناسب وام‌های ریالی کمتر است. بانک پارسیان با مانده تسهیلاتی ارزی معادل 118 همت در رتبه دوم و بانک پاسارگاد نیز با 80 همت در رتبه‌ سوم قرار دارد.

در میان 11 بانک نام برده شده، بانکی که کمترین تسهیلات ارزی را پرداخت کرده، بانک سینا است. مانده تسهیلات ارزی این بانک در پایان مرداد ماه امسال به 24 میلیارد تومان رسیده است.

photo_2023-09-05_11-52-44