به گزارش اکوایران، طبق گزارش‌های کدال، 12 بانک طی دوماهه نخست امسال بیش از 66 همت درآمد از محل وام‌های اعطایی دریافت کردند.

از میان 29 بانک کشور تنها بانک‌های پاسارگاد، ملت، اقتصاد نوین، پست بانک ایران، صادرات، کارآفرین، سینا، دی، خاورمیانه، سامان، پارسیان و تجارت نسبت به انتشار گزارش عملکرد ماهانه خود اقدام کرده‌اند.

سپرده بیشتر، درآمد بیشتر

بررسی گزارش عملکرد این بانک‌ها نشان می‌دهد، طی دوماهه فروردین و اردیبهشت امسال بیشترین درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی به بانک ملت اختصاص دارد. بانک ملت طی دو ماهه نخست امسال درآمدی بیش از 20 هزار میلیارد تومان از محل وام‌های اعطایی کسب کرده که این میزان بیش از 55 برابر درآمدی است که بانک دی طی این دوره داشته است.

بعد از بانک ملت، بیشترین درآمد ناشی از تسهیلات اعطایی مربوط به بانک‌های پاسارگاد است، به طوری که این بانک طی دوره مورد اشاره 11.3 هزار میلیارد تومان درآمد داشته است.

نکته قابل توجه این است که بانک‌های پاسارگاد و ملت در اردیبهشت ماه امسال با بیشترین ورود سپرده همراه بودند که نشان از افزایش منابع مورد نیاز این دو بانک‌ در راستای اعطای وام بیشتر و کسب درآمد بیشتر است.

photo_2023-06-28_11-40-38

بانک صادرات، بی‌رقیب در کسب درآمد از وام

گزارش‌ها نشان می‌دهد حجم قابل توجهی از درآمد بانک‌های کشور از  محل سود وام‌های اعطایی به دست می‌آید و عموما سهمی بیش از 50 درصد از سبد درآمدی بانک‌ها را تشکیل می‌دهد.

گزارش عملکرد منتشر شده 12 بانک کشور بر روی سایت کدال نشان می‌دهد بانکی که بیشترین سهم درآمد آن از محل تسهیلات به دست می‌آید، بانک صادرات است، به طوری که بیش از 92 درصد درآمد عملیاتی این بانک طی دو ماهه نخست امسال از محل وام‌های اعطایی بوده است.

پس از بانک صادرات، بیشترین سهم مربوط به بانک پاسارگاد است، این بانک 92 درصد از درآمد عملیاتی خود را طی دو ماهه ابتدایی امسال از  محل تسهیلات اعطایی به دست آورده است. 

طی دوره مورد اشاره بین 80 تا 85 درصد از کل درآمدهای عملیاتی بانک‌های سامان، خاورمیانه و پارسیان نیز از ناشی از تسهیلات اعطایی بوده است. همچنین در بین 12 بانک نام برده کمترین سهم درآمد از تسهیلات با رقم 64.9 درصدی مربوط به بانک دی بوده است.

photo_2023-06-28_11-40-32