به گزارش اکوایران، تسهیلات پرداختی به شرکت های دانش بینان روندی صعودی را در سال جاری سپری کرده است. بانک مرکزی آخرین گزارش از وضعیت پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش ‌بنیان در مرداد ماه امسال را منتشر کرد.

این گزارش نشان می‌دهد شرکت‌های دانش بنیان در مرداد ماه امسال بیش از 18 همت تسهیلات دریافت کرده‌اند که این میزان در بالاترین سطح از ابتدای سال 1402 تاکنون قرار دارد.

بر اساس داده‌های بانک مرکزی، در مرداد ماه امسال معادل 18 هزار و 362 میلیارد تومان وام بانکی در قالب هزار و 723 فقره تسهیلات به 708 شرکت‌ دانش‌بنیان پرداخت شده است. حجم این تسهیلات در مقایسه با مرداد ماه سال گذشته 75 درصد بیشتر شده که نشان از روند صعودی این شاخص به صورت نقطه به نقطه بوده است. مقایسه ماهانه ارقام نیز نشان می دهد ارزش سرانه هر تسهیلات دانش بنیان در این مقطع افزایشی بوده است.

میزان تسهیلات پرداختی در مرداد در حالی افزایش داشته که هم تعداد فقره‌های تسهیلات و هم تعداد شرکت‌های دریافت کننده وام نسبت به ماه قبل یعنی تیر ماه کم شده است، بنابراین می‌توان گفت میانگین ارزش وام‌های پرداختی در مرداد نسبت به تیر ماه رشد بیشتری را تجربه کرده است.

 

photo_2023-09-10_18-40-37

هر شرکت 4 فقره وام دریافت کرده

بررسی تجمعی آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد طی پنج ماهه نخست امسال معادل 77.1 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در قالب 8 هزار و 108 فقره وام به هزار و 784 شرکت دانش بنیان پرداخت شده که نسبت به پنج ماهه 1401 معادل 261.4 درصد افزایش داشته است.

بنابراین می‌توان گفت به طور میانگین هر شرکت دانش‌بنیان از ابتدای سالجاری به طور متوسط حداقل 4 فقره وام (به بیان دقیق‌تر 4.5 فقره) دریافت کرده است. البته این آماری است که بطور متوسط به دست آمده و قاعدتا درمورد تمام شرکت‌های دانش‌بنیان به یک اندازه نبوده است.

افزایش پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان در حالی رخ داده که طی ماه‌های اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی از تخصیص خط اعتباری ۵۰۰ میلیون دلاری برای تامین نیاز ارزی شرکت‌های دانش‌بنیان برای امسال خبر داده است.

طبق اظهارات فرزین  با توجه به گشایش‌هایی که در حوزه ارزی در راه است خط اعتباری ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌های آینده قابلیت افزایش نیز خواهد داشت.