به گزارش اکوایران، سهم خانوارها از تسهیلات بانکی همچنان در حال افزایش و این روند از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه ادامه داشته است.

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از وضعیت تسهیلات پرداختی به بخش‌های مختلف اقتصادی منتشر شده که نشان می‌دهد سیستم بانکی کشور طی این دوره حدود هزار و 787 همت تسهیلات به صاحبان کسب‌وکار و خانوارها پرداخت کرده است. این رقم نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود 26.3 درصد بیشتر شده است.

طبق این گزارش از هزار و 786 همت تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی پنج ماهه نخست امسال، حدود 82.3 درصد سهم صاحبان کسب‌وکار و 17.7 درصد دیگر سهم خانوارها به عنوان مصرف‌کننده نهایی بوده است.

بخش خدمات در تیررس بانک‌ها

 بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش «خدمات» بیشترین میزان تسهیلات بانکی را طی پنج ماهه نخست امسال دریافت کرده، به طوری که سهم این بخش از کل تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب و کار حدود 39 درصد بوده است. بخش «صنعت و معدن» نیز با سهم 38.8 درصدی در جایگاه دوم قرار دارد.

دو بخش «خدمات» و «صنعت و معدن» طی پنج ماهه نخست امسال هرکدام حدود 570 همت تسهیلات بانکی دریافت کردند.

بخش مسکن و ساختمان نیز با سهم 5 درصدی از کل تسهیلات پرداختی، کمترین میزان وام بانکی را طی پنج ماهه نخست امسال دریافت کرده است.

photo_2023-09-19_12-50-58

مسکن و خانوار پیش افتاد

بررسی روند پرداخت تسهیلات به مجموع بخش‌های مختلف اقتصادی و خانوارها نشان می‌دهد که مجموع میزان آن در پایان مرداد ماه نسبت به پایان تیرماه معادل 31.6 درصد افزایش یافته است.

در حالی که حجم تسهیلات به بخش مسکن و ساختمان پرداخت شده در این بخش کمترین بوده اما رشد تسهیلات در این بخش بالاترین سطح را داشته است. به این صورت که تسهیلات اعطایی به بخش مسکن و ساختمان با رشد 41 درصدی از 55.6 همت در پایان تیرماه به حدود 79 همت در پایان مرداد ماه امسال رسیده است. بخش «صنعت و معدن» نیز با رشد 32 درصدی در جایگاه بعدی قرار دارد.

از سوی دیگر بررسی وضعیت تسهیلات اعطایی در پایان مرداد نشان می‌دهد سهم خانوار از تسهیلات بانکی نسبت به ماه قبل افزایش یافته و در بالاترین سطح از ابتدای سال جاری قرار گرفته است.

طبق آمارهای بانک مرکزی سهم خانوار از تسهیلات اعطایی بانک‌ها از 10.9 درصد در نخستین ماه امسال به 17.7 درصد در پایان مرداد ماه رسیده است. به نظر می‌رسد تسهیلات تکلیفی که دولت بر عهده بانک‌ها گذاشته از جمله وام قرض‌الحسنه ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن موجب افزایش سهم خانوارها از تسهیلات بانکی شده است.

photo_2023-09-18_17-26-03