به گزارش اکوایران، تسهیلات پرداختی به خانوارها در مقایسه با برخی بخش های اقتصادی در سطح بالاتری قرار  دارد. آمارهای مربوط به وام‌های پرداختی به بخش خانوار به عنوان مصرف کننده نهایی از آذر ماه سال گذشته در گزارش‌های بانک مرکزی گنجانده شد تا روند تسهیلات دهی به این بخش از جامعه نیز مشخص گردد.

وام بانکی به خانوارها با 10 هدف تعمیرات، جعاله تعمیر مسکن، خرید مسکن غیر نوساز، خرید مسکن نوساز، خرید کالای شخصی، خرید خودروی شخصی، وام ازدواج، وام فرزندآوری، وام ضروری و ودیعه مسکن به آنها پرداخت می‌شود که سهم قابل توجه این تسهیلات که به طور میانگین بیش از 40 درصد است با هدف خرید کالای شخصی پرداخت می‌شود.

پرداخت تسهیلات به خانوارها در قالب دو وام قرض‌الحسنه ضروری و ازدواج در رتبه ی بعدی قرار دارند.

وام خانوار از بازرگانی، کشاورزی و مسکن پیشی گرفت

بر اساس داده‌های موجود طی 6ماهه زمستان سال گذشته و بهار امسال در مجموع بیش از 344 هزار میلیارد تومان به بخش خانوار تسهیلات بانکی پرداخت شده که معادل 14.4 درصد از کل وام‌هایی است که طی این مدت به بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخت شده است.

نکته قابل توجه این است که این میزان تسهیلات پرداختی به خانوارها طی دوره 6ماهه مورد اشاره تقریبا معادل تمام تسهیلاتی است که بخش بازرگانی در سال 1401 دریافت کرده است.

همچنین میزان تسهیلاتی که در سال 1401 به بخش مسکن و کشاورزی پرداخت شده کمتر از تسهیلاتی است که خانوارها طی دوره 6ماهه مورد اشاره (دی 1401 تا خرداد 1402) دریافت کرده‌اند.

همچنین در بهار امسال خانوارها چهار برابر بخش کشاورزی، سه برابر بخش مسکن و ساختمان و 1.6 برابر بخش بازرگانی تسهلات دریافت کردند.

photo_5927265975168777483_y

افزایش تسهیلات پرداختی به خانوارها

طی دوره 6ماهه دی 1401 تا خرداد 1402، بیشترین میزان تسهیلات پرداختی به بخش خانوار مربوط به اسفند ماه سال گذشته بوده، به‌طوری که طی یکماهه بیش از 76 همت به خانوارها تسهیلات بانکی پرداخت شد.

در بهار امسال میزان تهسیلات پرداختی به خانوارها روند صعودی داشته، به طوری که در فروردین معادل حدود 20 همت، در اردیبهشت حدود 47 همت و در خرداد ماه نیز حدود 70 همت وام بانکی به خانوارها پرداخت شده است.

با افزایش میزان تسهیلات پرداختی به خانوارها سهم آنها از کل تسهیلات پرداختی به بخش‌های مختلف اقتصادی نیز افزایش داشته است و از 11 درصد در فروردین به 17.1 درصد در خرداد ماه رسیده است.

photo_5927271627345738933_y

خانوار و تسهیلات تکلیفی پر هزینه

بخشی از تسهیلات پرداختی به خانوارها مربوط به وام‌های قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری است، این تسهیلات که در دسته تسهیلات تکلیفی قرار دارد و دولت پرداخت آن را به عهده بانک‌ها گذشته همواره مورد انتقاد فعالان بانکی قرار گرفته و آنها معتقدند که پرداخت این نوع تسهیلات فشاری مضاعف به بانک‌ها وارد می‌کند که برای پرداخت تسهیلات به دیگر بخش‌های اقتصادی با کمبود منابع مواجه شوند.

با این حال همانطور که عنوان شد بخش خانوار به تنهایی طی 6ماهه اخیر به اندازه بخش بازرگانی و بیشتر از بخش مسکن و کشاورزی در 12 ماهه سال 1401 تسهیلات دریافت کرده و انتظار می‌رود این میزان طی ماه‌های پیش رو افزایش پیدا کند، زیرا ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در نامه‌ای به محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی خواستار برچیده شدن صف متقاضیان وام قرض‌الحسنه ازدواج تا پایان تابستان سال جاری شده و تاکید کرد همه اختلالات ایجاد شده برای پرداخت وام‌های ازدواج مرتفع شود تا این صف در انتظار وام ازدواج در پایان شهریور به صفر برسد.