به گزارش اکوایران، تعداد بدهکاران بانکی که امسال فرصت دوباره‌ای برای بازپرداخت بدهی خود به دست آوردند به بیش از 66 هزار نفر رسید.

بانک مرکزی پنجمین گزارش خود از تسهیلات پرداختی امهالی و غیرامهالی بانک‌های کشور را منتشر کرد. تسهیلات امهالی به معنای این است که به بدهکاران برای بازپرداخت تسهیلات بدون لحاظ کردن جریمه تاخیر، فرصت دوباره داده می‌شود.

طبق قانون این فرصت تنها یک‌بار و به مدت 5 سال امکان‌پذیر بوده و بانک‌ها می‌توانند به دو حالت این فرصت را به بدهکار بدهند، یکی ادامه قرارداد فعلی با کمک تقسیط یا تمدید قرارداد و حالت دوم به صورت انعقاد قرارداد جدید، در قالب تجدید یا تبدیل قرارداد.

در این گزارش آمار تسهیلات امهالی و غیر امهالی به تفکیک 29 بانک‌های کشور طبقه‌بندی شده که طبق تازه‌ترین گزارش، طی پنج ماه نخست امسال به بیش از 66 هزار بدهکار بانکی فرصت دوباره برای بازپرداخت 27.6 همت تسهیلات داده شده است.

تسهیلات امهالی در بالاترین سطح امسال

مرداد ماه 1402، معادل 1.6 درصد کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها را تسهیلات امهالی تشکیل داده که حدود 7 همت بوده است. میزان تسهیلات امهال شده در مرداد ماه به بالاترین سطح خود از ابتدای سال جاری رسیده است.

در پنجمین ماه امسال بانک‌های ملی، پست بانک، مسکن، کشاورزی، صنعت و معدن، توسعه صادرات، توسعه تعاون، صادرات، تجارت، ملت، رفاه، سامان، سرمایه، سینا، آینده، دی، شهر، گردشگری، ایران زمین و خاورمیانه تعداد 12 هزار و 887 فقره تسهیلات به ارزش 6.9 همت را اهمال کردند.

تعداد تسهیلات امهالی بانک‌های یاد شده در مرداد ماه نسبت به ماه قبل حدود 15 درصد و ارزش این تسهیلات 28 درصد بیشتر شده که نشان از امهال وام‌های کلان‌تر نسبت به ماه قبل دارد.

photo_2023-09-20_16-38-19

فرصت به 17 هزار بدهکار از سوی بانک ملت

طی پنج ماهه نخست امسال بیش از هزار و 786 همت تسهیلات از سوی بانک‌ها پرداخت شده که حدود 1.6 درصد آن مربوط به تسهیلات امهالی بوده که بانک ملت با امهال بیشترین تسهیلات در جایگاه نخست قرار دارد.

بر اساس این گزارش از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه، به لحاظ ارزش تسهیلات امهالی، بانک‌های ملت، شهر و صادرات بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

بانک ملت طی دوره مورد اشاره حدود 440 هزار فقره وام پرداخت کرده که 17 هزار و 150 فقره آن که معادل 6.8 همت بوده را در فهرست تسهیلات امهالی به ثبت رسانده است.

بانک‌های شهر و صادرات نیز هرکدام به ترتیب با 4.5 و 3.9 همت در رتبه‌‌ها دوم و سوم بیشترین تسهیلات امهالی قرار گرفته دارند.

کمترین تسهیلات امهالی نیز مربوط به بانک سرمایه بوده، به طوری که این بانک طی 5 ماهه نخست امسال، تنها 10 فقره وام به ارزش 124 میلیون را امهال کرده است.

همچنین بانک‌های کارآفرین، قرض‌الحسنه مهر، اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، قرض‌الحسنه رسالت، بانک مشترک ایران و ونزوئلا و موسسه اعتباری ملل طی دوره مورد اشاره، هیچ تسهیلات امهالی را به ثبت نرسانده‌اند.

آنطور که بانک مرکزی عنوان کرده، جدول اولیه گزارش اطلاعات از سامانه سمات برگرفته شده که رأسا توسط بانک‌ها و از طریق خطوط الکترونیکی به این سامانه ارسال می‌شود و مسئولیت آن بر عهده مرجع ارسال کننده است.