به گزارش اکوایران، برخی بانک‌های کشور بدون رعایت استاندارها، بیش از 40 برابر میزان سرمایه خود تسهیلات پرداخت کرده‌اند که این موضوع یکی از عوامل ناترازی بانک‌ها از محل عدم رعایت نسبت سرمایه ‌است.

از میان بانک‌های کشور تنها بانک‌های پاسارگاد، ملت، اقتصاد نوین، پست بانک ایران، صادرات، کارآفرین، سینا، دی، خاورمیانه، سامان، پارسیان، تجارت، رسالت و موسسه اعتباری ملل نسبت به انتشار گزارش عملکرد و وضعیت ماهانه مانده تسهیلات خود در سایت کدال اقدام کرده‌اند و گزارش عملکردی از دیگر بانک‌ها در دسترس نیست.

کارشناسان همواره نسبت به میزان تسهیلات پرداختی بانک‌ها نسبت به میزان سرمایه ثبتی که دارند هشدار داده‌اند که یکی از عوامل ناترازی بانک‌ها عدم رعایت میزان استاندارد تسهیلات پرداختی است.

‌طبق مقررات نظارتی بانک و استانداردهای بین‌المللی تحت عنوان استانداردهای بازل (بازل 1، بازل 2، بازل3)، برای اینکه ریسک بانک کنترل شود و سپرده‌ افرادی که در بانک سپرده‌گذاری می‌کنند از خطرات مختلف مصون باشد، بانک بر اساس استانداردها، نسبتی از این سرمایه‌ را می‌تواند تسهیلات پرداخت کند. به عقیده کارشناسان مجموعه کل تسهیلاتی که یک بانک می‌تواند به مشتریان خود پرداخت کند در بازل یک، 12 برابر سرمایه است. به تعبیری یک بانک حق ندارد، بیشتر از 12 برابر سرمایه‌اش تسهیلات پرداخت کند.

عدم رعایت نسبت تسهیلات به سرمایه در بانک‌ها

بررسی عملکرد 14 بانک مورد اشاره در پایان شهریور امسال نشان می‌دهد که میزان استاندارد تسهیلات‌دهی رعایت نشده و قریب به اتفاق بانک‌ها بیش از 12 برابر سرمایه خود اقدام به پرداخت تسهیلات کرده‌اند.

نسبت مانده تسهیلات پرداختی بانک‌ها به میزان سرمایه ثبتی آنها در 14 بانک مورد بررسی قرار گرفته که بالاترین نسبت به بانک قرض‌الحسنه رسالت تعلق دارد.

آخرین گزارش عملکرد بانک رسالت مربوط به پایان تیرماه امسال است که نشان می‌دهد این بانک بیش از 96 برابر میزان سرمایه خود، مانده تسهیلات پرداختی به ثبت رسانده، به طوری که میزان سرمایه ثبت شده برای این بانک 748 میلیارد تومان و میزان مانده تسهیلات پرداختی آن بیش از 72 همت است.

پس از بانک رسالت، بیشترین میزان نسبت مانده تسهیلات پرداختی بانک‌ها به سرمایه مربوط به بانک اقتصاد نوین دارد، به طوری که این بانک تا پایان شهریور امسال بیش از 63 برابر میزان سرمایه خود اقدام به پرداخت وام کرده است.

طی دوره مورد اشاره، موسسه اعتباری ملل نیز 44 برابر سرمایه‌ای که دارد، مانده تسهیلات پرداختی به ثبت رسانده است.

کمترین میزان نسبت مانده تسهیلات پرداختی به سرمایه نیز به بانک دی تعلق دارد، به طوری که این بانک تنها 1.3 برابر میزان سرمایه‌ای که دارد تسهیلات پرداخت کرده است.

photo_2023-10-10_09-29-45