به گزارش بانک مرکزی، آخرین آمارها از رشد متغیر های تورم ساز از سوی بانک مرکزی منتشر شد. این آمار به روند هسته‌های تورم‌ساز تا اولین ماه تابستانی امسال اشاره دارد. این در حالی است که پیش از این تغییرات این دو شاخص مهم تا پایان شهریور ماه نیز از سوی این نهاد اعلام شده بود. 

در سال جدید و در راستای مهار تورم این نهاد اهتمام بیشتری را بر کنترل شاخص نقدینگی گذاشته که طبق آمارها اکنون نزولی شده و به حداقل خود در ماه‌های اخیر رسیده است. 

طبق اعلام اخیر بانک مرکزی نرخ رشد نقدینگی در تیر ماه امسال برابر با 27.5 درصد بوده و نسبت به مهر ماه امسال حدودا 15.3 واحد درصد کمتر شده است. این روند نزولی رشد نقدینگی تا پایان شهریور ماه امسال نیز ادامه دار بوده و به 26.9 درصد رسید. این روند نزولی تا پایان تیر ماه امسال در پایه پولی نیز قابل مشاهده است.

020813

افت رشد  نقدینگی تا پایان تیر 1402

طبق داده های بانک مرکزی نقدینگی در تیر ماه امسال برابر با 6 هزار و 694 همت بوده که نسبت به موقعیت مشابه خود درسال گذشته حدودا هزار و 444 همت بیشتر شده است. این رشد به لحاظ درصدی برابر با 27.5 درصد بوده است.

بررسی تغییرات ماهانه نقدینگی نیز نشان می دهد در اولین ماه تابستانی امسال حدودا 108 همت به نقدینگی افزوده شده که معادل با 1.6 درصد بوده است. رشد این شاخص مهم در مهار تورم، به مراتب کمتر شده و از رکورد خود در مهر 1400 حدودا 15.3 درصد پایین تر آمده است.

در کنار آن رشد پایه پولی نیز در ابتدای تابستان کمتر از رکورد های ثبت شده خود در ماه های اخیر شد.

رشد پایه پولی در تیر ماه کم شد

پایه پولی دیگر هسته تورم سازی است که از آن به عنوان چاپ پول، پول پرقدرت و پول داغ نیز یاد می شود. به طور کلی برخی این شاخص را دارای اهمیت بالاتری می دانند. به باور این عده رشد این شاخص و انتقال آن از سمت ضریب فزاینده به نقدینگی، ممکن است منجر به رشد تورم شود.

این در حالی است که عده ای دیگر معتقدند با کنترل ضریب فزاینده می‌توان جلوی رشد نقدیتگی و در ادامه تورم‌زایی را گرفت.

در هر صورت آخرین داده های بانک مرکزی از پایه پولی نشان می دهد در تیر ماه امسال حجم پایه پولی برابر با 921 هزار و 400 میلیارد تومان به ثبت رسیده است. این رقم در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال گذشته حدودا 268 هزار و 370 میلیارد تومان بیشتر شده که به لحاظ درصدی برابر با 41.1 درصد بوده است.

رشد ماهانه این شاخص نیز در تیر ماه امسال برابر با 1.5 درصد بوده که از حیث مقدار 13 هزار و 310 میلیارد تومان افزایش را نشان می دهد.

براساس امارهای ثبت شده از سوی بانک مرکزی، رشد پایه پولی در پایان سال گذشته به سطح بالایی رسیده بود که اکنون با 3.9 واحد درصد کاهش مواجه شده است.

در نهایت تقسیم شاخص‌های نقدینگی و پایه پولی که نشان دهنده ضریب فزاینده نقدینگی است نشان می دهد این شاخص در تیر ماه امسال برابر با 7.27 بوده و از رقم ثبت شده در مهر ماه 1400 به مراتب کمتر بوده است. این رقم در در ابتدای پاییز دو سال پیش برابر با 8 به ثبت رسیده بود.

البته پیش از این بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای آمارهای مربوط به کل های پولی را تا شهریور ماه امسال اعلام کرده بود که طی آن تا پایان تابستان رشد نقدینگی در مرز 26.9 درصد ثابت مانده و رشد پایه پولی نیز با اندکی صعود مواجه شده است. طبق اعلام بانک مرکزی رشد پایه پولی در شهریور ماه 1402 به 42 درصد رسیده و در نهایت ضریب فزاینده را در مرز 7.24 ثبت کرد.

020813