به گزارش اکوایران آمار مربوط به چک‌های مبادله شده در شهریور 1402 منتشر شده است.

داده‌ها نشان می‌دهد در آخرین ماه تابستانی 1402 مجموعا به مبلغ 472.1 هزار میلیارد تومان چک در معاملات استفاده شده که حدود 87.1 درصد از ارزش چک‌ها وصول شده و بقیه برگشت خورده‌اند. عموما برگشت خوردن چک‌ها به دلایلی مانند عدم تطبیق پیش‌بینی معامله‌گران با واقعیات اقتصادی رخ می‌دهد. 

کاهش ارزش و تعداد کل معاملات انجام شده با چک

مشاهدات بیان می‌کنند نسبت مبلغ چک‌های وصول شده به کل مبادلات چک در شهریور 1402 در مقایسه با ماه گذشته خود 0.4 واحد درصد بیشتر شده است. بررسی ها از ارزش کل مبادلات در این مقطع زمانی نیز نشان می دهد این شاخص نسبت به مرداد ماه امسال 4.7 درصد کمتر شده است. 

بررسی چک‌های معامله شده از نظر تعداد نیز بیان می‌کنند در مجموع حدود 7 میلیون و 445 هزار فقره چک در شهریور ماه معامله شده که از این مقدار، 91.4 درصد وصول شده‌اند. 

140208172

مقایسه تعداد چک‌های مبادله شده طی شهریور در مقایسه با ماه گذشته خود حاکی از کاهش 6.9 درصدی در تعداد چک‌های استفاده شده است. علاوه بر این موضوع  ارزش سرانه هر یک از چک‌های مبادله شده در شهریور تقریبا به 63 میلیون و 400 هزار تومان رسیده درحالیکه ارزش سرانه آن در مرداد سال جاری حدود 61 میلیون و 900 هزار تومان تخمین زده شده بود. 

افزایش تعداد مشتریان چک الکترونیک

همچنین بانک مرکزی در گزارش‌های خود عنوان کرده تعداد مشتریان چک الکترونیک به 40 هزار نفر رسیده و از زمان راه‌اندازی این نوع از چک‌ها، بیش از 140 هزار فقره چک الکترونیکی صادر شده است. 

داده‌ها نشان می‌دهد از میان این تعداد چک‌ها حدود 88 درصد از آنها وصول شده و باقی آن‌ها در گردش قرار گرفته و سررسید نشده‌اند.