به‌ گزارش اکوایران، صاحبان کسب و کار در بخش خدمات، بخش قابل توجهی از وام‌های بانکی را به خود اختصاص دادند.

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از وضعیت تسهیلات پرداختی به بخش‌های مختلف اقتصادی منتشر شده نشان می‌دهد سیستم بانکی کشور طی هفت ماهه نخست امسال دو هزار و 847 همت تسهیلات به صاحبان کسب‌وکار و خانوارها پرداخت کرده است. این رقم نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود 23.9 درصد (548 همت) بیشتر شده است.

طبق این گزارش از دو هزار و 847 همت تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی هفت ماهه نخست امسال، حدود 83.2 درصد سهم صاحبان کسب‌وکار و 16.8 درصد دیگر سهم خانوارها به عنوان مصرف‌کننده نهایی بوده است.

بخش خدمات در صدر تسهیلات بانکی

بررسی‌ داده‌ها نشان می‌دهد در میان بخش‌های مختلف اقتصادی، صاحبان کسب‌وکارهای بخش خدمات بیشترین سهم از تسهیلات پرداختی بانک‌ها را به خود اختصاص داده است.

سهم بخش خدمات از کل تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب و کار بیش از 42 درصد بوده است. بخش «صنعت و معدن» نیز با سهم 36 درصدی در جایگاه دوم قرار دارد.

دو بخش «خدمات» و «صنعت و معدن» طی هفت ماهه نخست امسال هرکدام به ترتیب هزار همت و 852 همت تسهیلات بانکی دریافت کردند.

بخش مسکن و ساختمان نیز با سهم 5.5 درصدی از کل تسهیلات پرداختی، کمترین میزان وام بانکی را طی هفت ماهه نخست امسال دریافت کرده است.

میزان تسهیلات پرداختی به بخش مسکن و ساختمان در هفت ماهه ابتدای امسال حدود 131 همت بوده است.

020824

پرداخت 530 همت تسهیلات به خانوار

خانوارها به عنوان مصرف‌کننده نهایی نیز طی هفت ماهه نخست امسال 477.5 همت تسهیلات از شبکه بانکی دریافت کرده‌اند.

همچنین از کل تسهیلات پرداختی طی بازه زمانی مورد اشاره حدود 630 همت (معادل 22.1 درصد) به صورت تسهیلات خرد اعطا شده است.

از سوی دیگر 54.3 همت تسهیلات نیز در قالب کارت‌های اعتباری از سوی شبکه بانکی پرداخت شده که با احتساب این مبلغ، کل تسهیلات پرداختی خرد (وام‌های کمتر از 300 میلیون تومان) معادل 684 همت (23.6 درصد) بوده است.

در راستا با توجه به اینکه تسهیلات پرداختی در قالب کارت‌های اعتباری نیز در بخش خانوار پرداخت شده، بنابراین می‌توان گفت سهم بخش خانوار از 16.8 درصد  کل تسهیلات پرداختی به 18.3 درصد افزایش پیدا می‌کند.