به گزارش اکوایران، روز گذشته (سه‌شنبه 23 آبان 1402)، گزارشی در اکوایران با عنوان « گزارش بانک مرکزی به قوه قضاییه از تورم» منتشر شد که ذکر موارد تصحیحی زیر در رابطه با این گزارش الزامی است: 

1- اکوایران، پیشتر در گزارشی اختصاصی از شاخص بانک مرکزی، بر اساس همین روش تورم را محاسبه کرده که مورد تایید مراجع رسمی هم بوده است. گزارش مذکور از آن رو اهمیت داشت که تاثیر قابل توجه تغییر مبنای سال پایه را در محاسبات مربوط نشان می‌داد.

2- اکو ایران تورم شاخص بهای مصرف کننده در مهرماه سال جاری را معادل ۵۴ درصد اعلام کرده بود. اکو ایران در محاسبات خود از  شاخص جریمه تاخیر دیون استفاده کرده بود که بانک مرکزی به منظور حل و فصل دعاوی حقوقی در اختیار قوه قضاییه قرار می‌دهد. پیگیری‌های اکو ایران نشان می‌دهد ظاهرا نحوه محاسبه تورم بانک مرکزی و فرمول ارزیابی این شاخص در سال جاری به طریق دیگری بوده است. در این صورت تورم بانک مرکزی که نشان‌دهنده رشد عمومی سطح قیمت‌ها در کشور است با عدد حاصل شده به وسیله اکو ایران متفاوت خواهد بود و‌ نرخ تورمی بانک مرکزی بر پایه سال ۱۴۰۰ پایین تر از نرخ برآوردی است.

3- در اطلاعات واصله به اکو ایران، عدد مربوط به شاخص ماه مهر، 1002 درج شده بود اما آمار دقیق‌تر نشان می‌دهد عدد دقیق کمی پایین‌تر از عدد درج شده بود. 

در پایان تاکید می‌شود که اکوایران همواره بر رسالت اخلاقی و حرفه‌ای خود در انعکاس گزارش‌های فنی و کارشناسانه و بدون سوگیری تاکید داشته و دسترسی به آمار دقیق را حق مردم و رسانه‌ها می‌داند.  

طبیعتا به دلیل آنکه بی‌اطلاع از تغییر روش نحوه محاسبه جدول محاسبه میزان مهریه و تأخیر تأدیه بودیم تصور بر این بود که در سنوات اخیر این جدول متناظر با شاخص قیمت مصرف‌کننده است. 

بر اساس اطلاع جدید جدول مذکور اگرچه می‌تواند تخمینی از تورم بدست آمده از سوی بانک مرکزی باشد اما به طور دقیق تورم اخذ شده توسط این نهاد را نشان نمی‌دهد و‌ در آینده مبنا محاسبه این رسانه قرار نمی‌گیرد. 

انتظار  می‌رود با انتشار منظم آمارها از سوی نهادهای تخصصی و اعلام به هنگام تغییر روش‌های محاسباتی ضمن کمک به گردش آزاد اطلاعات، بر غنای مباحث کارشناسی نیز افزوده شود.