به گزارش اکوایران، در نوبت صبح این همایش، سیدحسن هاشمی رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از امکانات کشور در تهران متمرکز است، افزود: حوزه اطلاعات و ارتباطات در کشور از این سیاست غلط آسیب جدی دیده و بهتر است برای کاهش تبعات نامطلوب این امر، اقدامات لازم برای توزیع این امکانات در نقاط مختلف کشور صورت گیرد.

وی با اعلام آمار پراکندگی واحدهای تجارت الکترونیک در کشور گفت: ۴۴ درصد از ۲۳ هزار واحد تجارت الکترونیک کل کشور در تهران واقع شده که سهم سه برابری تهران را نشان می دهد و این واقعیت سند محکمی بر عدم توزیع نامتوازن فعالیت در این حوزه است.

هاشمی با بیان اینکه، مخالف توزیع امکانات در پایتخت نیستیم، اما برای تحقق رشد متوازن باید منابع را در همه کشور متناسب با امکانات موجود توزیع کرد، اظهار داشت: ۳۴ درصد از تراکنش های بانکی از کل تراکنش های کشور در تهران انجام شده که عمده آن مربوط به تراکنش های بخش خصوصی است. علاوه بر این ۶۰ درصد تسهیلات بانکی پرداختی از سوی سیستم بانکی در سال ۱۴۰۲ مربوط به تهران بوده است.

وی معتقد است:  تبعات این عدم توازن در توزیع منابع گریبانگیر کل کشور است و نتایجی نظیر کاهش بهره وری، نوآوری و درآمد و افزایش تورم و بیکاری به دنبال خواهد داشت.

رئیس سازمان نظام صنفی یارانه‌ای کشور، عدم برخورداری شرکت های خارج از پارک های فناوری تهران از معافیت های مالیاتی علی رغم تصریح قانون و سهم ۵۰ درصدی تهران از شرکت های دانش بنیان را از دیگر نمونه های عدم توازن در منابع عنوان کرد.

هاشمی تصمیم گیری جزیره ای را از چالش های اصلی کشور در مسیر رشد متوازن معرفی کرد و گفت: برای پرهیز از تاثیر منفی تصمیم گیری های ناعادلانه ناشی از تمرکزگرایی لازم است نگاه جزیره ای بر سیاست های کلان را که متوجه کل کشور است، تغییر دهیم.

رونمایی از طرح رهنگاشت فین تک بانک مرکزی

همچنین طرح رهنگاشت فین تک بانک مرکزی در این همایش رونمایی شد. مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با ارائه اخرین اقدامات در حوزه حمایت از فین‌تک‌ها اظهار داشت: جلسات متعدد با فعالان حوزه فین‌تک و بانکداری الکترونیک برای گرفتن نظرات این گروه برگزار شده است.

وی ۶ مولفه اصلی شناسایی شده در زیست بوم ایران را زیرساخت، مشتریان، بازارهای بین المللی، سرمایه گذاری، کسب و کارها، قوانین و مقررات و سرمایه های انسانی اعلام کرد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی چشم انداز بانک مرکزی را گسترش شمول مالی عنوان کرد و خواستار هم افزایی بین بانک مرکزی با بورس و بیمه مرکزی در خصوص فین تک‌ها شد.

معاون فناوری های بانک مرکزی تاکید کرد: نهاد ناظر به دنبال تقویت محیط قانونی برای حمایت از نوآوری از جمله در زمینه امنیت سایبری است.

وی با بیان اینکه به دنبال کمک به سرمایه گذاری در زیست بوم فین تکی ایران هستیم، گفت: فین تک های ایرانی به ویژه در حوزه کشورهای منطقه دارای پتانسیل خوبی برای کار هستند.

قائم مقام بانک مرکزی: مردم باید در کمترین زمان و با کمترین هزینه به خدمات بانکی دسترسی داشته باشند

همچنین اصغر ابوالحسنی، قائم مقام بانک مرکزی، سرمایه گذاری در حوزه فناوری و هوشمند سازی شبکه بانکی را گامی در جهت ارائه خدمات مطلوبتر به مردم دانست و گفت: مردم باید با کمترین هزینه و زمان به خدمات مورد نیاز خود دست یابند و محدودیت زمانی و مکانی نداشته باشند و بهترین خدمت به آنها ارائه شود.

وی با اشاره به آثار اقتصادی مباحث حوزه فناوری های نوین تأکید کرد: در زمینه فناوری هرگونه هزینه‌ای سرمایه گذاری تلقی می‌شود و هزینه در زیرساخت های مناسب دیجیتال براساس یک تصویر وسیع (big picture) سرمایه گذاری محسوب می‌شود. 

قائم مقام بانک مرکزی، با بیان اینکه بهترین و ارزان ترین خدمت باید بدون محدودیت زمان و مکان و در جهت رشد تولید و مهار تورم در تراز مردم ارائه شود گفت: درکنار تقویت رفاه اجتماعی باید بستر مناسبی به منظور افزایش بهره وری و رشد اقتصادی مهیا شود.

وی، پیاده سازی طرح‌های حوزه فناوری نوین را نیازمند همکاری مردم و دولت دانست گفت: در دوره زمانی «ره نگاشت» که تا پنج سال آینده در نظر گرفته شده و بر اساس ره نگاشت، بانکداری نوین و فین تک ها در خدمت رفاه اجتماعی است و تلاش می کنیم با کمترین صرف هزینه به نتیجه مطلوب در این حوزه دست یابیم.