به گزارش اکوایران، استقبال بانک‌های غیردولتی از پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه بیشتر از بانک‌های دولتی است.

بر اساس آخرین آمارهای بانک مرکزی که مربوط به تیر ماه امسال است، مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری در پایان این ماه به 5 هزار و 315 همت رسیده که نسبت به تیر ماه سال گذشته 41.2 درصد رشد داشته است.

تسهیلات بانکی به طور کلی در قالب 11 قرارداد یا همان عقود اسلامی به متقاضیان پرداخت می‌شود. این عقود شامل قرض‌الحسنه، مضاربه، سلف، مشارکت مدنی، جعاله، فروش اقساطی، مرابحه، استصناع، اجاره به شرط تملیک، مشارکت حقوقی، سرمایه‌گذاری مستقیم و سایر است.

بررسی داده‌ها تا پایان تیر ماه امسال نشان می‌دهد در میان انواع تسهیلات، سهم وام‌های مرابحه از مانده تسهیلات اعطایی شبکه بانکی بیش از دیگر انواع وام‌ها است.

طی بازه زمانی مورد اشاره مانده تسهیلات بانکی در قالب عقد مرابحه سهم 37.3 درصدی (حدود دو همت) از کل مانده تسهیلات سیستم بانکی را به خود اختصاص داده است.

 وام مرابحه در واقع به این صورت است که بانک به نمایندگی از خریدار، کالا یا دارایی مورد نظر فرد را تهیه کرده و با اعمال هزینه‌های جانبی درصدی سود به مبلغ نهایی آن اضافه و در اقساط مختلف این مبلغ نهایی را از خریدار دریافت می‌کند. در حال حاضر بانک‌های کشور این وام را در قالب یک کارت اعتباری به فرد اعطا می‌کنند تا فرد با استفاده از آن کالای مورد نظر را تهیه کند.

پس از وام مرابحه، بیشترین سهم از مانده تسهیلات بانکی مربوط به وام در قالب فروش اقساطی بوده که تا پایان تیر ماه امسال معادل 16.8 درصد (894 همت) بوده است.

تسهیلات در قالب فروش اقساطی به طور کلی در زمینه‌های تولیدی و خدماتی پرداخت می‌شود. وام اقساطی نوعی توافق یا قرارداد است که در طی زمان و در قالب چندین پرداخت زمان‌بندی شده، بازپرداخت می‌شود. وام مسکن نوعی وام اقساطی است.

وام‌های قرض‌الحسنه نیز در جایگاه سوم از بیشترین مانده تسهیلات اعطایی شبکه بانکی قرار دارد که سهم 12.1 درصدی را به خود اختصاص داده است.

photo_2023-11-22_13-00-28

استقبال بانک‌های غیردولتی از وام قرض‌الحسنه

بر اساس این گزارش از 5 هزار و 315 همت مانده تسهیلات بانک‌ها در پایان تیرماه امسال، معادل 66.3 درصد آن مربوط به بانک‌های غیردولتی و 33.7 درصد آن نیز مربوط به بانک‌های دولتی است.

 بررسی آمارها نشان می‌دهد مرابحه به عنوان پرکاربردترین نوع قراردادی که از سوی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات مورد استفاده قرار می‌گیرد در بانک‌های غیردولتی سهم بیشتری از کل تسهیلات را به خود اختصاص داده است.

تا پایان تیر ماه امسال سهم وام مرابحه از مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها دولتی 32.8 درصد و در بانک‌های غیر دولتی 39.6 درصد است.

همچنین وام قرض الحسنه نیز به عنوان یکی از پرکاربردترین انواع وام‌های پرداختی در بانک‌های دولتی سهم 11.8 درصدی و در بانک‌های غیردولتی سهم 12.3 درصدی از مانده تسهیلات اعطایی تا پایان تیرماه امسال داشته است.