به گزارش اکو ایران، آمار تسهیلات غیر جاری بانک رفاه کارگران در شهریور سال جاری توسط بانک مرکزی منتشر شده است. در این گزارش مبلغ مانده تسهیلات غیر جاری به همراه نام ذی‌نفع واحد آورده شده است. تسهیلات غیر جاری نوعی وام است که بیش از دو ماه از زمان سررسید آن گذشته ولی گیرنده وام آن را به بانک باز نگردانده است، بنابراین بدهی غیر جاری نیز نامیده می‌شود. آمار قبلی که از تسهیلات بانک‌ها منتشر شده بود، مربوط به خرداد سال جاری بوده است. 

 مطابق این آمار مجموع مبالغ تسهیلات غیر جاری بانک رفاه کارگران در شهریور سال جاری برابر با 4 هزار و 350 میلیارد تومان بوده است.

 رشد 976 درصدی بدهی غیر جاری بانک رفاه کارگران

 تسهیلات بانکی اغلب به کسب‌وکارها و بنگاه‌های اقتصادی داده می‌شوند تا وضعیت اقتصادی خود را بهتر کنند. هر تسهیلاتی که از سوی بانک‌ داده می‌شود، تاریخ سررسید دارد تا گیرنده آن که در جداول مربوطه ذی‌نفع واحد نامیده می‌شود، اصل مبلغ را به همراه سود آن به بانک بازگرداند. اگر این تسهیلات پرداخت‌شده به موقع به بانک بازگردد، از نوع جاری است، اما اگر به هر دلیل ذی‌نفع بیش از دو ماه تسهیلات را به بانک بازنگرداند، از نوع غیر جاری محسوب می‌شود. تسهیلات غیر جاری اگر از حد مشخصی تجاوز کند، از نوع تسهیلات کلان محسوب شده و بانک‌ها موظف به گزارش آن به بانک مرکزی هستند. گزارش این موضوع از آنجایی اهمیت دارد که این تسهیلات در واقع دارایی بانک‌ها هستند که به دیگران واگذار شده‌اند، و اگر بانک نتواند به موقع آن را دریافت کند، در خطر ورشکستگی قرار خواهد گرفت. بنابراین افزایش تسهیلات غیر جاری برای بانک‌ها یک عامل مهم ریسک اعتباری و نقدینگی است.

 آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد تسهیلات غیر جاری بانک رفاه کارگران در شهریور ماه سال جاری نسبت به ماه خرداد رشد خیره‌کننده‌ای داشته است. مقدار این تسهیلات در خرداد ماه برابر با 404 میلیارد و 700 میلیون تومان بوده است که در آخر تابستان به 4 هزار و 354 میلیارد تومان رسیده است. یعنی در این سه ماه 976 درصد افزایش یافته است.

 بررسی نام ذی‌نفعان واحد و مقدار تسهیلاتی که بانک رفاه کارگران در اختیار آن‌ها قرار داده است نشان می‌دهد عامل اصلی رشد نزدیک به هزار درصدی تسهیلات غیر جاری این بانک شرکت دولتی بازرگانی ایران بوده است.

020905

72 درصد بدهی بانک رفاه کارگران متعلق به شرکت دولتی بازرگانی ایران

در لیست ذی‌نفعان واحد مربوط به شهریور ماه که بانک رفاه کارگران تسهیلات کلان در اختیار آن‌ها گذاشته است، نام شرکت بازرگانی دولتی ایران به چشم می‌خورد. مقدار تسهیلات غیر جاری این شرکت دولتی که در واردات کالاهای اساسی فعالیت می‌کند و زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است، برابر با 3 هزار و 103 میلیارد تومان است و 72 درصد از کل تسهیلات غیر جاری این بانک را تشکیل می‌دهد. نام این شرکت در لیست ذی‌نفعان واحد ماه خرداد دیده نمی‌شود که نشان میدهد این شرکت تسهیلات هنگفتی را در تابستان 1402 از بانک رفاه کارگران دریافت کرده است.

 گروه سایپا دومین بدهکار بزرگ بانک رفاه کارگران است. تسهیلات دریافتی این ذی‌نفع از این بانک در شهریور سال جاری برابر با 277 میلیارد و 908 میلیون تومان بوده است که 6.4 درصد از مجموع تسهیلات غیر جاری بانک رفاه را در این ماه تشکیل داده است.