به گزارش اکو ایران، بانک مرکزی گزارش آماری مربوط به چک‌های مبادله‌ای در مهر 1402 را منتشر کرد. در این گزارش تعداد و مبلغ چک‌های مبادله‌ای به تفکیک چک‌های وصولی و برگشتی و به تفکیک استان وجود دارد. چک یکی از ابزارهای مهم پرداخت و مبادلات اقتصادی است که معمولا برای خرید در زمان فعلی و پرداخت در آینده به کار می‌رود. به گزارش بانک مرکزی در این ماه 7 میلیون و 985 هزار چک در کشور صادر شده که مجموع مبالغ آن‌ها معادل با 505 هزار میلیارد و 814 میلیون تومان بوده است.

 مطابق آمار این مرکز سهم چک‌های برگشت‌خورده از کل چک‌های صادر شده در استان کهگیلویه و بویر احمد بیش از سایر استان‌ها بوده است. 

020907

بیشترین نرخ تعداد چک‌های برگشتی در کهگیلویه و بویر احمد

 افراد حقیقی یا حقوقی زمانی که بخواهند تعهد دهند که در زمانی مشخص در آینده مبلغی را به فرد دیگری پرداخت خواهند کرد، چکی را در وجه آن فرد صادر و به او تحویل خواهند داد. چک در واقع ورقه‌ای با ارزش مالی است که روی آن مبلغ ارزش چک و تاریخ وصول آن نوشته شده است. دارنده چک در تاریخ سررسید چک به بانک مراجعه می‌کند و بانک پس از تایید صحت چک در صورتی که موجودی حساب صادرکننده چک کافی باشد، مبلغ آن را پرداخت خواهد کرد و به عبارتی وصول خواهد شد. اما اگر صادرکننده چک موجودی کافی نداشته باشد، آن چک برگشت خواهد خورد. برگشت خوردن چک در اغلب موارد به این معنی است که صادرکننده انتظار داشته که بتواند مبلغ مورد نظر را تا زمان سررسید چک پرداخت کند، اما نتوانسته است. به مجموع چک‌های وصولی و برگشت‌خورده چک‌های مبادله‌ای می‌گویند.

 آمار چک‌ها به تفکیک استان نشان می‌دهد در ماه مهر سهم تعداد چک‌های برگشتی از کل چک‌های مبادله‌ای که به اختصار نرخ تعداد چک‌های برگشتی نامیده می‌شود، در استان کهیگیلویه و بویر احمد بیش از سایر استان‌های کشور بوده است. در این استان 7800 فقره چک مبادله‌ای صادر شده که از این تعداد 900 فقره یعنی 11.5 درصد از آن‌ها برگشت خورده است. لرستان، کردستان و آذربایجان غربی نیز پس از کهگیلیویه و بویر احمد قرار گرفته و بیشترین نرخ‌های تعداد چک برگشتی را داشته‌اند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت در این استان‌ها مشکلات اقتصادی بیش از سایر استان‌ها افراد را درگیر کرده و باعث شده آن‌ها قادر به پرداخت بدهی خود نباشند.

 از سوی دیگر در استان‌های گیلان، خوزستان و کرمانشاه نرخ تعداد چک‌های برگشتی کمتر از سایر استان‌ها بوده است. در استان گیلان 236 هزار و 900 فقره چک مبادله‌ای صادر شده که 6.1 درصد یعنی 14 هزار و 500 فقره از آن‌ها برگشتی بوده است که کمترین درصد نرخ تعداد چک‌های برگشتی در میان استان‌های کشور است.

 همچنین نگاهی به آمار پایتخت کشور که 31.7 درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای را در اختیار داشته است، نشان می‌دهد که در استان تهران 2 میلیون و 533 هزار و 400 چک مبادله‌ای صادر شده که 8.1 درصد از آن‌ها یعنی 205 هزار و 800 فقره چک برگشت خورده است. 

 همچنین استان گیلان کمترین نرخ مبلغ چک‌های برگشتی را نیز در بین استان‌های کشور داشته است.

کمترین نرخ ارزش چک‌های برگشتی در گیلان

نرخ مبلغ چک‌های بازگشتی به نسبت مبلغ کل چک‌های مبادله‌ای به تفکیک استان نشان می‌دهد که در استان خراسان شمالی این نرخ برابر با 19.4 درصد و بیش از سایر استان‌ها بوده است. در این استان مبلغ کل چک‌های مبادله‌ای 936 میلیارد و 200 میلیون تومان بوده است که 181 میلیارد و 300 میلیون تومان آن برگشت خورده است. استان‌های اردبیل، لرستان و کردستان نیز پس از خراسان شمالی بیشترین نرخ مبلغ چک‌های برگشتی را داشته‌اند.

 این در حالی است که در استان های گیلان، تهران و خوزستان نرخ مبلغ چک‌های برگشتی کمتر از استان‌های دیگر بوده است. استان گیلان همانطور که کمترین نرخ تعداد چک‌های بازگشتی را در کشور داشت، کمترین نرخ مبلغ این چک‌ها را نیز دارد. ارزش چک‌های بازگشتی در مهر 1402 در این استان برابر با یک میلیارد و 44 میلیون تومان بوده است که 9.6 درصد از کل مبلغ چک‌های صادر شده در این استان برابر با 10 هزار و 919 میلیارد تومان را تشکیل می‌دهد.

 در پایتخت نیز در این ماه ارزش کل چک‌های مبادله‌ای بالغ بر 247 هزار و 451 میلیارد تومان بوده که از این مقدار 27 هزار  و  503 میلیارد تومان آن پرداخت نشده است.

020907